لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

شورای ولایتی سرپل: طالبان در تلاش تصرف ساحات نفت‌خیز اند


محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل حین مصاحبه با رادیو آزادی. 26August2018
محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل حین مصاحبه با رادیو آزادی. 26August2018

اعضای شورای ولایتی سرپل می‌گویند، طالبان در تلاش اند که جای پای برای خود در ساحات نفت‌خیز جستجو کنند.

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل امروز سه شنبه «۷ جوزای ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفت که جنگجویان طالبان توانسته‌اند برخی از روستاها را در نزدیک ساحات نفتی سرپل نا امن سازند.

آقای رحمانی می‌گوید، طالبان مسلح تلاش دارند امنیت را برهم بزنند و در ساحات نفت‌خیز بیشتر نفوذ کنند.

رئیس شورای ولایتی سرپل ضعف در نهادهای امنیتی را از عوامل اصلی بدتر شدن وضعیت امنیتی در سرپل می‌داند.

وی افزود: "امیدوار استم که حکومت مرکزی در قسمت تأمین امنیت ساحات نفتی سرپل توجه بیشتر کند در غیر آن سقوط ساحات نفتی سرپل نه‌تنها سقوط ولایت سرپل خواهد بود، بلکه در کل وضعیت امنیتی را در شمال تغییر خواهد داد."

رئیس شورای ولایتی سرپل به این نکته نیز اشاره کرد که در ساحات نفتی قشقری امکانات و تجهیزات بیش از حد به ارزش میلیاردها افغانی از قبیل مواد انفجاری به‌خاطر استخراج پروسه نفت موجود است که این موضوع نگرانی‌های جدی را در بین مردم نیز به وجود آورده‌است.

وی گفت، نباید این سرمایه ملی کشور به دست طالبان بیفتد.

اما مقامات محلی سرپل این گفته‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند که برای مقابله با طالبان در کنار پولیس ملی، صدها پولیس نظم عامه، اردو و پولیس محلی نیز در سرپل دست به کار شده‌اند.

عبدالقادر آشنا والی سرپل
عبدالقادر آشنا والی سرپل

عبدالقادر آشنا والی سرپل می‌گوید، با این همه نگرانی‌ها، هنوز مرکز سرپل در مقایسه با بسیاری از مناطق دیگر افغانستان امن است.

به‌گفته والی سرپل، هرچند گروه طالبان هر شب حملات تهاجمی خود را دارند و می‎خواهند پوسته‌های ایجاد شده را به شمول ولسوالی‌ها سقوط دهند، ولی این گروه توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند: "از دو شب به این طرف حملات طالبان شدت یافته، آن‌ها تلاش دارند شاهراه جوزجان-سرپل را به روی رفت و آمد مسدود کنند و تدابیر حمله بالای معادن هم دارند، اما ما تدابیر جدی برای جلوگیری از سقوط پوسته‌های آن مناطق داریم."

این در حالیست که قرار اظهارات شماری از اعضای شورای ولایتی سرپل در نتیجه حمله طالبان بالای پوسته‌های امنیتی ساحات نفتی قشقری، ولسوالی سوزمه قلعه و شاهراه جوزجان-سرپل شب گذشته بیش از ۵۰ نیروی امنیتی کشته و زخمی شدند و برای طالبان نیز تلفات وارد شده‌است.

اما طالبان در مورد تلفات‌شان در این نبرد با رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG