لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

استارز اند سترایپس: افغانستان ناامن تر از سوریه


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
  • مجله تایم

سخنان جنرال فرانک مکنزی رئیس سنتکام یا فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه در مورد گروه داعش توجه شماری از نشریه‌ها از جمله مجلۀ تایم را به خود جلب کرده‌است.

جنرال مکنزی چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران در جرمنی گفت، داعش در افغانستان هم‌چنان یک تهدید بسیار نگران کننده‌است.

مجلۀ تایم نوشته است، جنرال مکنزی باور دارد که داعش ظرفیت‌هایش را در افغانستان گسترش نداده است، اما به عنوان یک مشکل بزرگ باقیست.

زبیر عارف، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان به رادیو آزادی گفته است، جنگجویان گروه داعش نسبت به گذشته در افغانستان در یک وضعیت ضعیف تر قرار دارند.

تایم نوشته است، نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان جدا از مأموریت‌شان که مشوره‌دهی به نیروهای افغان و یاری رساندن به آن‌ها در جنگ علیه طالبان است، علیه گروه داعش می‌جنگند.

به نوشتۀ مجله، طالبان و داعش به شدت روی ایدئولوژی و تکتیک‌های خود با یکدیگر اختلاف دارند.

تایم نوشته است، این دو گروه برخی اوقات علیه یکدیگر نیز جنگیده‌اند.

جنرال مکنزی در حالی از برطرف نشدن تهدید داعش سخن زده است که نیروهای امریکایی در ماه اپریل سال ۲۰۱۷ پناهگاه‌های این گروه در ولایت ننگرهار را هدف مادر بمب‌ها قرار داده بودند.

افغانستان ناامن تر از سوریه، روزنامۀ استارز اند سترایپس به این موضوع پرداخته است.

افغانستان در شاخص تازۀ جهانی صلح که از سوی انستیتوت اقتصاد و صلح مستقر در آسترالیا تهیه شده، نا آرام‌ترین کشور جهان خوانده شده‌است.

در سروی انستیتوت اقتصاد و صلح، پارسال سوریه ناامن‌ترین کشور جهان دانسته شده بود.

روزنامه می‌نویسد، این انستیتوت سال گذشته افغانستان را در میان کشور‌های جا داده بود که شمار زیادی از شهروندان‌شان قربانی تروریزم شده‌اند.

به نوشتۀ روزنامه، سروی انستیتوت اقتصاد و صلح نشان می‌دهد که در جریان پنج سال گذشته که بخش اعظم نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شده‌اند، میزان اعتماد مردم بالای نیروهای امنیتی این کشور ۳۱ درصد کاهش یافته است.

استارز اند سترایپس نوشته است، افغان‌ها بیش از هر زمان دیگر بخاطر جرایم جنایی در کشور‌شان نگران هستند.

در ادامه به تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان جهت کشاندن طالبان به میز مذاکرۀ مستقیم با حکومت افغانستان و این‌که تا هنوز مقام‌های افغان در گفتگو‌های صلح شامل نشده‌اند، نیز توجه شده‌است.

طالبان، حکومت افغانستان را دست نشاندۀ ایالات متحده می‌دانند.

XS
SM
MD
LG