لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

عفو بین‌الملل: افغان‌ها بخش اعظم مهاجران را در سطح جهان تشکیل می‌دهند


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان
  • سازمان عفو بین‌الملل

نشریه آنلاین سازمان عفو بین‌الملل (امنستی انترنشنل) به تاریخ چهل ساله مهاجرت افغان‌ها نگاهی افگنده می‌نویسد، حدود چهل سال قبل افغان‌ها مهاجرت را از کشور‌شان و پناهجویی به کشورهای نزدیک را آغاز کردند.

به نوشته نشریه، در آغاز حاکمیت کمونیستی به رهبری نور محمد تره‌کی و حفیظ الله امین حدود چهارصد هزار افغان از ترس خشونت‌ها به پاکستان مهاجر شدند، با تهاجم اتحاد شوروی سابق بر افغانستان شمار این مهاجران افزایش یافت و تا پایان سال ۱۹۸۰ میلادی بیش از چهار میلیون افغان به پاکستان رفتند.

نشریه می‌افزاید، تعداد مهاجرین افغان در پاکستان و ایران در سال ۱۹۸۴ میلادی به بیش از پنج میلیون می‌رسید.

نشریهء آنلاین سازمان عفو بین‌الملل (امنسیتی انترنشنل) می‌نویسد، افغان‌ها بخش اعظم مهاجران را در سطح جهان تشکیل می‌دهند، اکثر کسانی‌که در چهل سال گذشته افغانستان را ترک کرده‌اند، دیگر هرگز دوباره به مناطق اصلی و خانه‌های شان بر نگشته اند.

به نوشته نشریه، اگر تعداد از این افغان‌ها هم دوباره به مناطق اصلی‌شان برگشته اند، بعد از یک مدت کوتاه دوباره در اثر جنگ‌ها مجبور به مهاجرت شده‌اند، آن‌ها یا در داخل افغانستان بی‌جا شده و یا هم به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند.

نشریه آنلاین سازمان عفو بین‌الملل (امنسیتی انترنشنل) می‌افزاید، در حال حاضر بیش از ۲.۶ میلیون افغان به شکل قانونی در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، از هر ده مهاجر یکی آن افغان است و شمار مهاجران افغان بعد مهاجران سوریه در ردیف دوم در سطح جهان قرار دارد.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود در مورد این‌که با دهاقین افغانستان چگونه می‌توان کمک کرد، مقالۀ را به نشر رسانیده در بخشی از آن با اشاره به کمپاین تبلیغاتی خریداری تربوز می‌نویسد، در این کمپاین نشان داده می‌شود که تعدادی از تجار یک منطقه بعد از اجرای اتن ملی تربوز می‌خورند، در یک محل دیگر به دوکتوران و دکانداران یک قرص نان و قاش تربوز داده می‌شود و یک محصل پوهنځی اقتصاد با خوردن هشت قاش تربوز، برنده مسابقۀ تربوز خوردن می‌شود.

در این مطلب نیویارک تایمز، به فرمان رئیس جمهور محمد اشرف غنی هم اشاره شده که می‌گوید، برای نیروهای امنیتی افغان تربوز خریداری شود.

روزنامه می‌نویسد، این کمپاین برای مساعدت با دهاقین فقیر بعد از آن آغاز شد که در همۀ افغانستان قیمت تربوز کاهش یافت.

در ولایت فراه قیمت یک تُن تربوز به یازده دالر کاهش یافت و تعدادی از دهاقین حتی حاصلات زمین‌های شان را برنداشتند، چون مصارف ترانسپورت را هم پوره نمی‌کرد.

روزنامه نیویارک تایمز از قول مقامات ولایت کندز می‌نویسد که گفته اند، حاصلات تربوز امسال نسبت به گذشته، چهل درصد افزایش داشت و یک تُن آن به پانزده دالر امریکایی به فروش می‌رسید.

XS
SM
MD
LG