لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

فارن پالیسی: چگونه پاکستان باز هم واشنگتن را فریب می‌دهد


بحث تلاش‌های صلح افغانستان و نقش امریکا و پاکستان در این پروسه، توجه چند رسانۀ جهان را جلب کرده‌است.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال به بررسی گفتگوی اخیر تلیفونی میان رئیس جمهور افغانستان و وزیر خارجه امریکا پرداخته است.

به نوشته روزنامه، مایک پامپیو برای رئیس جمهور غنی در مورد اظهارات اخیر دونالد ترمپ که گفته بود افغانستان را نابود کرده می‌تواند، اطمینان داده‌است.

وزیر خارجه امریکا در این صحبت هم‌چنان گفته که در استراتژی رئیس جمهور ترمپ برای آسیای جنوبی تغییر نیامده و هم این‌که خروج سربازان امریکایی از افغانستان هم مانند گذشته، به شرایط و وضعیت این کشور بستگی دارد.

ترمپ روز دوشنبه در دیدار با صدراعظم پاکستان گفت، اگر بخواهد در جنگ برنده می‌شود اما افغانستان از نقشه جهان نابود خواهد شد. به گفته دونالد ترمپ، چنین اقدام نمی‌کند زیرا نمی‌خواهد ده میلیون تن کشته شوند.

به دنبال این اظهارات، حکومت افغانستان خواهان وضاحت از جانب امریکا شد و ظاهراً تماس تلیفونی وزیر خارجه امریکا با رئیس جمهور غنی به همین منظور بوده‌است.

جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیز‌های امریکا در جریان سفر دو روزه‌اش به افغانستان، در باره این اظهارات ترمپ چیزی نگفت اما وال ستریت ژورنال به نقل از شماری از مقام‌های ناتو در کابل نوشته که آن‌ها به صورت خصوصی از گفته‌های دونالد ترمپ مضطرب شده‌اند.

جنرال دانفورد به دنبال افغانستان روز جمعه به عراق رفت و در مورد صلح در افغانستان بگونه محتاطانه ابراز خوشبینی کرد.

به گفته این جنرال امریکایی، او به تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله افغانستان از طریق گفتگو‌ها خوشبینی دارد.

  • فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی مطلبی را با عنوان "چگونه پاکستان باز هم واشنگتن را فریب می‌دهد" نشر کرده‌است.

نشریه می‌نویسد، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا تصور می‌کند که عمران خان صدراعظم پاکستان برای بیرون شدن نیرو‌های امریکایی از افغانستان کمک خواهد کرد، اما تاریخ چیز دیگری می‌گوید.

دوشنبه گذشته ترمپ و خان در قصر سفید با هم دیدار کردند.

به نوشته نشریه فارن پالیسی، دونالد ترمپ در دیدارش با عمران خان، از آغاز دوباره کمک‌های نظامی، تجارت دو جانبه در عرصه‌های مختلف و حل بحران چند دهه‌یی کشمیر، ابراز امیدواری کرد.

در ادامه آمده‌است، برخورد دوستانه ترمپ یک هدف بزرگ او را واضح ساخت، این‌که پاکستان را برای همکاری در خروج از کشور همسایه‌اش یعنی افغانستان تشویق می‌کند.

به باور شماری از آگاهان و مقام‌های پیشین امریکایی که با پاکستان آشنایی دارند، در بدل تمامی اقدام‌های ترمپ اسلام آباد یک پاسخ می‌دهد، این‌که در برابر او برایش با چهره خندان "بلی" می‌گوید اما آنسو روابطش را با طالبان نگه‌میدارد و هم از تندروان اسلام‌گرا استقبال می‌کند.

نشریه فارن پالیسی به نقل از راین کراکر سفیر پیشین امریکا در افغانستان نوشته که می‌گوید، دو رویی پاکستان را تجربه کرده‌است.

کراکر به نشریه هم‌چنان گفته که تشویق طالبان از سوی پاکستان، تنها خروج امریکایی‌ها را سریع تر می‌سازد و آنسو آی اس آی به حمایت از این گروه ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG