لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

تدابیر سخت‌گیرانۀ سیگار برای پایین‌آوردن شمار سربازنِ خیالی


کابل، سربازان اردوی ملی افغانستان
کابل، سربازان اردوی ملی افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، آن‌ها برای شفافیت در تعداد، معاشات و ترفعات سربازان، افسران و پرسونل نظامی اردو، برنامۀ کمپیوتری اپس را به هدف مشخص‌سازی حضور فزیکی سربازان، راه‌اندازی کرده اند.

سرباز خیالی، به سربازی گفته می‌شود که معاشات و سایر امتیازات او اجرا می‌شود، اما خودش در واحد نظامی حضور فزیکی ندارد.

دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا (سیگار) می‌گوید، در چند ماه اخیر شماری عساکر ثبت شدۀ اردوی ملی افغان، به طور قابل ملاحظۀ کاهش یافته است.

این گزارش سیگار روز( پنجشنبه) به دسترس رسانه ها قرار گرفته است.

گزارش، دلیل کاهش تعدادی عساکر اردوی ملی را، تغییرات در چگونگی شمارش عساکر و تلاش ها برای کاهش سربازان "خیالی" عنوان کرده است.

در گزارش گفته نشده که وزارت دفاع افغانستان چه‎گونه توانسته سربازان خیالی را کاهش دهد و یا در شمارش سربازان اردو چه تغییراتی به میان آورده است؟

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، رهبری این وزارت با همکاران خارجی آن برای ایجاد شفافیت در شمارش سربازان اردوی ملی برنامۀ کمپیوتری اپس را طرح‌ریزی کرده است.

روح‌الله احمدزی سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی در مورد برنامۀ اپس گفت:

"هدف این برنامه ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف وزارت دفاع است. یکی از این بخش‌ها، اجرای معاشات و ترفعات سربازان، افسران و منسوبین وزارت دفاع ملی می‌باشد."

به گفتۀ سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان با کاربُرد این برنامه، تنها سربازانی که حضور فزیکی دارند شمار می‌شوند و از شمارش سربازان خیالی جلوگیری می‌گردد.

بر اساس گزارش دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان، در شمارش سربازان اردوی ملی در ماه‌های اپریل، می‌ و جون امسال در مقایسه با همین مدت سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴۲ هزار سرباز، کاهش یافته است.

سیگار، در حالی از کاهش تعداد سربازان افغان سخن می‌گوید که واشنگتن تلاش می‌کند چارچوب یک موافقت‌نامۀ صلح را با شورشیان طالبان، امضاء کند.

این چارچوب شامل ضرب‌الاجل خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان است.

امریکا در افغانستان ۱۴هزار سرباز و کارمند نظامی‌ دارد.

در حال حاضر حدود ۹‌هزار آن سرگرم آموزش، مشوره و کمک به نیروهای امنیتی افغان می‌باشند.

مقام‌های امریکایی از دیرزمانی در مورد مقاومت و توانایی نیرو‌های افغان به ویژه بدون کمک کافی قوای بین‌المللی، نگران اند.

گزارش سیگار، به معلومات قوای ایتلاف به رهبری ایالات متحده در افغانستان اشاره کرده که می‌گوید، کاهش در تعداد سربازان اردوی ملی مدیون حرکتی است که اردوی ملی افغان گزارش‌گیری ارقام سرباران را از ساحه، به گزارش‌دهی از راه سیستم با اعتبار ثبت بایومتریک، تغییر داده است.

در گزارش آمده که این تغییر بخشی از تلاش ایالات‌متحده و شرکای آن برای از بین بردن زمینه‌های فساد اداری در میان مقام‌های اردوی ملی افغان در ارتباط به معاشات و دیگر امتیازات سربازان خیالی می‌باشد.

XS
SM
MD
LG