لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۶

سرمنشی ناتو: ظهور چین بالای امنیت این پیمان تأثیر دارد


ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو حین سخنرانی در "انستتیوت لووی برای تحقیقات استراتژی بین‌المللی" در سیدنی آسترالیا
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو حین سخنرانی در "انستتیوت لووی برای تحقیقات استراتژی بین‌المللی" در سیدنی آسترالیا

ناتو می‌گوید، چین نزدیک‌تر می‌شود و ظهور پیکنگ بالای امنیت این پیمان، تأثیر دارد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو روز چهارشنبه (هفتم اگست) در شهر سیدنی در آسترالیا گفت، حضور چین در سرمایه‌گذاری های زیربنایی در کشورهای اروپایی و در فضای سایبری نیز وسیعاً دیده می‌شود.

آقای ستولتنبرگ که در "انستتیوت لووی برای تحقیقات استراتژی بین‌المللی" صحبت می‌کرد، گفت: "پیمان ناتو به‌طور سنتی در جریان جنگ سرد روی اتحاد شوروی سابق و بعد روی روسیه تمرکز داشته است، اما آنچه دیده می‌شود اینست که ظهور چین روی امنیت ما تأثیر دارد، قسماً به‌خاطر آنکه چین نزدیک‌تر می‌شود، ما آن‌ها (چین) را در قطب شمال و در افریقا مشاهده می‌کنیم."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو حین دیدار با وزیر دفاع آسترالیا در سیدنی
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو حین دیدار با وزیر دفاع آسترالیا در سیدنی

آقای ستولتنبرگ همچنان گفت، در حالیکه چین روی توانایی‌های مدرن نظامی که مستقیماً روی پیمان ناتو تأثیر دارد، سرمایه‌گذاری می‌کند، تقویت مشارکت ناتو با کشورهای استرالیا، نیوزیلند و سایر متحدان این پیمان در منطقه آسیا پاسیفیک که جاپان و کوریای جنوبی را نیز شامل می‌شوند، خیلی مهم است.

این در حالیست که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا نیز چهارشنبه (هفتم اگست) قبل از عزیمت به ایالات اوهایو و تکزاس در صحن قصر سفید به خبرنگاران گفت: "وضعیت در کشور ما خیلی خوب است، اما وضعیت در چین خوب نیست، اگر به تجارت نگاه کنید، چین ششم اگست برای نخستین بار اعتراف کرد که در امور اسعار دستکاری کرده، هزاران شرکت از چین خارج می‌شوند. وضعیت در کشور ما (امریکا) خوب است."

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که ایالات متحدۀ امریکا اخیراً از پیمان محدود ساختن راکت‌های بُرد متوسط اتُمی (آی ان اف) که در سال ۱۹۷۸ میلادی بین روسیه و امریکا امضا شده بود، رسماً خارج شده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هنگام خروج از این پیمان گفت، تمایل دارد تا یک پیمان جدید را با روسیه امضا کند و چین را نیز در آن شامل سازد. چین این پیشنهاد رئیس جمهور امریکا را رد کرد که در یک پیمان دیگر محدودیت اسلحه با واشنگتن و مسکو یکجا شود.

تنش‌ها بین چین و ایالات متحدۀ امریکا بعد از آن افزایش یافت که واشنگتن گفت، به ارزش میلیارد ها دالر تعرفه‌های گمرکی بر محصولات چین را افزایش می‌دهد و گفتگوها بین این دو کشور تا هنوز در این مورد نتایج اندک در قبال داشته است.

XS
SM
MD
LG