لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

شورای ولایتی پکتیا: در ۵ ولسوالی این ولایت به پیمانه زیاد بنگ کشت شده‌است


حاصل برداری چرس
حاصل برداری چرس

باریدن بیشتر باران در اوایل سال روان شمسی سبب شده است تا کشت بنگ در این ولایت افزایش یابد و قرار است تا دو ماه دیگر دهاقین چرس آنرا جمع آوری کنند.

آصف خیل فعال مدنی و مسئول کمیته فرهنگی انجمن پکتیا به رادیو آزادی گفت، امسال در (۹۰) درصد زمین‌های زراعتی ولسوالی‌های سید کرم، میرزکه، احمد خیل، آریوب و احمد آبا ولایت پکتیا بنگ کشت شده، اما هیچ عملیاتی برای تخریب مزارع آن انجام نشده است.

وی می‎گوید: "مسئولان محلی پکتیا بشمول ریاست مبارزه علیه مواد مخدر و سایر ادارات معلومات نا درستی را در اختیار ادارات مرکزی قرار می‌دهند. آنان همیش ادعا می‌کنند که کشت و تولید مواد مخدر در پکتیا صفر است، در حالی که چنین نیست. شما خود ببینید که در (۹۰) درصد زمین‌های زراعتی این پنج ولسوالی بنگ کشت می‌شود. همین معلومات نا درست آنان سبب افزایش کشت و تولید آن شده‌است."

بیشتر بودن آب به دلیل بارندگی‌های زیاد، عدم معرفی کشت بدیل، عدم انجام عملیات تخریب مزارع بنگ در سال‌های گذشته و عواید بیشتر مالی در مقایسه به سایر اقلام زراعتی از عوامل افزایش کشت بنگ در سال روان شمسی در ولایت پکتیا گفته شده‌است.

بر بنیاد معلومات دولت افغانستان، چهل در صد مواد مخدر تولید شده در افغانستان از طریق پاکستان به مارکیت‌های جهانی قاچاق می‌شود که بیشتر آن را چرس تشکیل می‌دهد.

موقعیت ولایت پکتیا در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت پکتیا در نقشه عمومی افغانستان

محمد عثمان جانباز قوماندان امنیه پکتیا هر چند ادعا دارد که صدها کیلوگرام مواد مخدر را در مناطق مختلف این ولایت ضبط کرده‌است، اما ادعای افزایش در کشت بنگ را در سال روان رد می‌کند.

وی گفت: "در ساحه مسئولیت ما در سال روان کشت و تولید مواد مخدر صورت نگرفته است. در ولسوالی‌های سید کرم، احمد آبا و ولسوالی آریوب صدها کیلوگرام مواد مخدر را ضبط کردیم. مخالفین مسلح دولت از مواد مخدر کشت و تولید شده عشر جمع آوری می‌نمایند و با پول آن برای خود اسلحه و مهمات خریداری می‌کنند."

تاج محمد منگل عضو شورای ولایتی پکتیا ادارات مسئول در این ولایت را به بی‌کفایتی متهم می‌کند و کم کاری این ادارات در مبارزه علیه مواد مخدر را سبب افزایش کشت بنگ می‌داند.

وی گفت: "متأسفانه ریاست زراعت در این زمینه نا توان است. نه در بخش تهیه تخم‌های اصلاح شده اقدام شده و نه هم باغداری. با دهاقینی که بنگ کشت می‌کنند مشوره و همکاری نشده تا آنان کشت بنگ را متوقف کنند. جوانان زیادی در پکتیا به مواد مخدر معتاد اند، اما ما تنها یک شفاخانه بیست بستر تداوی معتادین را در اختیار داریم و با توجه به تعداد زیاد معتادین در پکتیا کفایت نمی‌کند."

ریاست مبارزه علیه مواد مخدر پکتیا آمار دقیقی از تعداد معتادین به مواد مخدر را در این ولایت در اختیار ندارد، اما اعضای شورای ولایتی پکتیا ادعا دارند که از هر ده جوان در ولایت پکتیا، سه تا چهار تن آنان به چرس معتاد استند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:12 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG