لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

دیلی بیست: ترمپ روی خروج نیروهایش از افغانستان تمرکز کرده است


Generic – Newspapers
Generic – Newspapers
  • دیلی بیست

روزنامۀ دیلی بیست چاپ ایالات متحده، به برنامۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، برای خروج نیروهای این‌ کشور از افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه، رقابت‌های منطقه‌ای به ویژه هند و پاکستان را در مسأله افغانستان هم‌زمان با ادامۀ گفت‌وگوهای امریکا و طالبان برجسته ساخته است.

در ادامه آمده که پاکستان در بازی جنگ افغانستان دست پرقدرتی دارد، به خصوص در هنگامی که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌خواهد از جنگ افغانستان کنار رود.

اما دیلی بیست این نکته را برجسته ساخته که تنها ترمپ و عمران خان صدراعظم پاکستان دو طرف دخیل این جنگ نیستند.

روزنامه از هند و چین به عنوان دو کشور دیگری یادآوری کرده که در مسألۀ افغانستان منافع خود را جستجو می‌کنند.

در ادامه اظهارات، چک هیگل سناتور پیشین امریکایی نقل شده که هشت سال پیش گفته بود، هند همیشه از افغانستان به حیث جبهه دومش استفاده می‌کند و در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای پاکستان در آن‌سوی مرز تمویل کرده است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی هنگامی که چک هیگل برای گرفتن رأی به حیث وزیر دفاع امریکا، در نشست شنیداری کانگرس کشورش اشتراک کرد، اظهارات او در مورد هند، جر و بحث‌هایی را بر انگیخته بود.

روزنامه دیلی بیست همچنان می‌افزاید، زمان مهم است و نشان می‌دهد که وضعیت افغانستان برای مذاکره کننده‌های دونالد ترمپ تا چی حد پیچیده است.

به تحلیل روزنامه، واشنگتن از دیر زمانی به این باور بوده که اگر یک راه برای حل مسألۀ افغانستان وجود داشته باشد، مرتبط با پاکستان است اما به نوشته روزنامه، حکومت پاکستان گاهی هم مانند قهرمان برای حل بحران افغانستان تلاش نشان می‌دهد و گاهی مثل شرانداز از طالبان حمایت می‌کند.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست به تخریب صنعت فلم‌سازی افغانستان توسط طالبان تمرکز کرده و از برخی فلم ها که در هنگام حاکمیت این گروه سالم مانده اند، یاد آور شده است.

به نوشتۀ روزنامه، طالبان در سال ۱۹۹۶ و با گرفتن کابل قوانین خیلی تندروانه را تطبیق کردند و در کنار از بین بردن فلم‌ها و نوار‌های ویدیویی و تصویری مردم، دست به تخریب افغان فلم و آرشیف ملی نیز زدند.

اما حالا با گذشت هجده سال از سقوط رژیم طالبان، بیشتر توجه به دیجیتل سازی فلم های افغانی است تا برای نمایش و خریداری در انترنت موجود باشند و همچنان در سینما‌های سرتاسر افغانستان به نمایش گذاشته شوند.

واشنگتن پُست اظهارات سلطان محمد استالفی، یکی از کارمندان خیلی سابقه دار افغان فلم را هم نشر کرده که گفته است، آرشیف، هویت یک کشور است و اگر آرشیفی وجود نداشته باشد، هویت یک کشور ناپدید می شود.

افغان فلم در اواخر دهه ۱۹۹۶ میلادی به کمک ایالات متحده گشایش یافت. فلم ها برای چندین دهه به شکل نوارها باقی ماندند و از چندی به این‌سو کار دیجیتل سازی آن‌ها ادامه دارد.

این فلم‌ها در حال حاضر در آرشیف ارگ نگهداری می شوند اما به نوشتۀ روزنامۀ واشنگتن پُست، منتقدین حکومت را متهم می کنند که فلم ها را از دسترسی مردم به دور نگه‌ میدارد.

با این هم رفیع الله عزیزی رئیس آرشیف ارگ به روزنامه گفته است، انتقال دادن فلم ها به ارگ تنها به این منظور بوده که اگر هر چی در آینده برای افغانستان اتفاق می‌افتد، نوارها مصئون بمانند و به آن‌ها آسیبی نرسد.

XS
SM
MD
LG