لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

وزارت داخله: ۱۳۸ تن از اخلال‌گران نظم شهر و سالگرد مرگ احمدشاه مسعود بازداشت شده اند


شماری از بازداشت شده ها
شماری از بازداشت شده ها

روز دوشنبه شماری از شهریان کابل با گشت‌زنی‌ها، شلیک‌های هوایی و حرکات ناپسندیده از ۱۸سنبله، هجدهمین سال‌روز مرگ احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور بزرگداشت کردند.

عمل‌کردی که سبب شد، شهر کابل چهرۀ نظامی و وحشت‌زده به خود گیرد.

در نتیجۀ شلیک‌های هوایی این گروه چندین تن از پایتخت نشینان زخمی شدند.

تا این که تحرکات اخلال‌گری آن‌ها پای نیروهای امنیتی را به میان کشید و شلیک های خودسرانۀ آن‌ها سبب شد که نیروهای امنیتی به دنبال مهارسازی این اخلال‌گری‌ها برآیند.

بر بنیاد گفته‌های مقامات وزارت امور داخله، ۱۳۸ تن از کسانی که خود را هواداران احمدشاه مسعود می‌نامیدند در پیوند با آزار و اذیت و ایجاد وحشت در پیوند به این رویدادها بازداشت شده اند.

مروه امینی، معاون سخنگوی پولیس وزارت امور داخله می‌گوید که در نتیجۀ شلیک‌های هوایی در هجدهم سنبله، ۲تن کشته شدند و ۷ غیرنظامی زخم برداشته اند.

او در ادامه گفت: "از این میان ۶ تن در پیوند با کشته شدن یک غیرنظامی و یک نظامی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده اند."

خانم مروه امینی در ادامه گفت: "در پیوند با اخلال گری‌ ها و بی‌نظمی‌های هجدهم سنبله در مجموع ۱۳۸ تن از سوی پولیس بازداشت شده اند، که پرونده‌های آنان پس از بررسی‌ها به نهادهای عدلی و قضایی فرستاده خواهند شد.

بانو مروه امینی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله
بانو مروه امینی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله

خانم امینی افزود"روز گذشته به تعداد ۱۳۸ تن از افراد مسلح غیرمسؤول، کسانی که امن و نظم عامه را بر هم می‌زدند، توسط نیروهای پولیس ملی و گارنیزیون بازداشت شدند. همچنان از نزد این افراد ده‌ها میل اسلحۀ غیرقانونی و ۵۱ عراده موتری که فاقد اسناد بودند و یا اسناد جعلی داشتند، به دست نیروهای امنیتی افتاده است."

این اقدام نهادهای امنیتی تبصره‌های مثبت و منفی ای را در پی داشته است. شماری از باشنده‌گان کابل این اقدام را ستایش کرده اند و شماری هم برخورد نیروهای امنیتی را ناپسندیده خوانده اند.

میرویس و احمد دو تن از شهروندان کابل می‌گویند:

میرویس: "پولیس مکلفیت نظم عامه و امن عامه را دارد. هر کس که در جاده با تفنگ می‌برآید و نظم عامه را به هم می‌زند، پولیس مکلف است که سلاحش رابگیرد و او را لت و کوب کند."

احمد: "ما شاهد بودیم که چندین نفر کشته و زخمی شدند. این‌ها مشکل ایجاد می‌کردند. این وظیفۀ پولیس است که جلو این گونه افراد را بگیرد و من از این اقدام پولیس خوش هستم."

شهر کابل و گشت‌زنی کسانی که خود را هواداران قهرمان ملی می خواندند
شهر کابل و گشت‌زنی کسانی که خود را هواداران قهرمان ملی می خواندند

اما این اقدام نیروهای امنیتی از سوی برخی از مردم، زشت و ناپسندیده خوانده شده و در رُخ دیگر این اقدام، چه‌گونه‌گی رفتار پولیس و نیروهای امنیتی با سوگواران هجدهم سنبله را مورد پرسش قرار داده است.

لت و کوب شماری از بزرگداشت کننده‌گان این روز، از سوی پولیس و نیز گرفتن تصاویر آنان و شریک ساختن آن تصویرها در رسانه‌های اجتماعی با انتقادهایی روبه‌رو شده اند.

به باور شماری از باشنده‌گان کابل پولیس با این کارش از مسئولیت‌ها و صلاحیت‌هایش پا فراتر گذاشته است.

خالد و نورمحمد، دو تن از باشنده‌گان کابل به رادیوی آزادی گفتند:"رفتار پولیس، رفتار مسلکی و حرفه‌یی نبوده. آن گونه که در اکادمی نظامی آموزش داده می‌شود، هیچ نظامی حق ندارد که یک فرد را در روی سرک لت و کوب کند و حتا حق لت و کوب مجرم را ندارد."

"این غیرقانونی است. یک فرد دولت نمی‌تواند که حتا مجرم را لت و کوب کند و این غیرقانونی است."

این عمل‌کرد نیروهای امنیتی واکنش عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی را نیز برانگیخته است. عبدالله عبدالله در این مورد گفت: "که درموردهای زیادی تصویرهایی که بیرون آمده، برخورد قطعات خاص با شهروندان قابل قبول نیست. برخورد مسلکی نیست. برخورد انسانی نبوده است و باید به این روش خاتمه داده شود."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی

وزارت امور داخله نیز می‌پذیرد که چنین برخورد پولیس با شهروندان کشور از دایرۀ قانون فراتر است.

در این میان، بربنیاد گفته‌های وزارت امور داخله دو تن "یک غیرنظامی" و "یک نظامی ارتش" از سوی کاروان‌های بزرگداشت کننده‌گان هجدهم سنبله کشته شده اند. رویدادهایی که در پیوند با آن شش تن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

افزون بر این، این وزارت می‌گوید که هفت غیرنظامی دیگر نیز در شلیک‌های هوایی زخم برداشته اند.

پیش از این احمدمسعود فرزند احمدشاه مسعود از مردم خواسته بود تا سبب آزار و اذیت باشنده گان کابل نشوند اما با آن هم به باور مردم گرفتن جلو این کار دشوار به نظر می‌رسد

Facebook Post

این در حالی است که پارسال در هفدهمین سالروز احمد شاه مسعود ۱۳ تن از پایتخت نشین ها زخمی شده بودن و بر کاروان اعزاداران نیز حملۀ انتحاری صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG