لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

دیپلومات: افغانستان برای رسیدن به صلح به رهبری امریکا نیاز دارد


  • دپیلومات

نشریه دپیلومات در شماره اخیرش مطلبی را تحت عنوان " افغانستان برای رسیدن به صلح هنوز هم به رهبری امریکا نیاز دارد" نوشته است.

نشریه می‌نویسد که هیئت امریکایی و گروه طالبان نزدیک به یکسال مصروف گفت‌وگو‌های صلح بودند و حتی از نزدیک شدن به یک توافق صلح هم خبر دادند اما رئیس جمهوری امریکا در ماه سپتمبر ناگهان این گفت‌وگو را لغو کرد.

به نوشته دیپلومات، با آنکه تا هنوز روشن نیست که این گفت‌وگو‌ها از سر گرفته خواهد شد یا خیر اما چیزی روشن اینست که برای تامین صلح پایدار در افغانستان به رهبری ایالات متحده نیاز است.

نشریه نوشته که خروج زودهنگام نیرو‌های خارجی از افغانستان می‌تواند دست آورد‌های فعلی دختران و زنان افغان را با خطر مواجه کند و بدون حمایت امریکا و متحدان آن افغانستان یکبار دیگر به پناهگاه تروریستان مبدل خواهد شد.

نشریه دیپلومات نوشته است که روسیه و چین رقبای ایدئولوژیک امریکا، در تلاش اند تا هر نوع خلاء که در روند صلح افغانستان ایجاد شود، آنرا پُر کنند.

نشریه از میانمار، سوریه و اوکراین بگونه مثال یاد کرده و نوشته است که این رژیم‌های مستبد بیشتر روی حقوق افغان‌ها به ویژه زنان و دختران سرمایه گذاری نخواهند کرد بلکه بالای منابع افغانستان سرمایه گذاری خواهند کرد که می‌تواند شرایط را برای فعالیت شبکه‌های تروریستی گسترش دهد.

  • واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز مطلبی را تحت عنوان" ویتنام سازی افغانستان" نوشته است.

روزنامه نوشته، زمانیکه گروه طالبان چهارمین سرباز امریکایی را در جریان دو هفته در افغانستان کشتند، اجلاس کمپ دیوید از سوی رئیس جمهور دونالد ترمپ لغو شد و بدستور ترمپ حملات بالای این گروه شدت گرفت.

روزنامه نوشته است، جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق امریکا در ۲۰۰۲ میلادی اهداف امریکا در افغانستان را مشابه به شرایطی اعلام کرد که نیکسن رئیس جمهور دیگر امریکا در سال ۱۹۶۹ برای ویتنام اعلام کرده بود.

اما به نوشته واشنگتن تایمز آنچه در افغانستان امروز انجام می‌شود این است که بدون استثناء در ظرف یک دقیقه به سرنوشت ویتنام در بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ دچار شده می‌تواند.

روزنامه در ادامه نوشته است در بحث اخیر دموکرات‌ها، سناتور الیزابت وارن گفت که براساس معامله و یا بدون آن او از خروج تمامی نیرو‌های امریکایی از افغانستان حمایت می‌کند.

واشنگتن تایمز به نقل از پیت بودجج نامزد دیگر از حزب دموکرات‌ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا نوشته که گفته است، چیزی را که از افغانستان آموخته اینست که برای گرفتار نشدن در یک جنگ بی‌پایان، از آغاز جنگ را نباید شروع کرد.

اما روزنامه نوشته که رئیس جمهور جورج دبلیو بوش پس از حملات یازدهم سپتمبر بر امریکا برای رژیم طالبان در افغانستان گزینه داد که یا اسامه بن لادن را تسلیم امریکا کند و یا هم جنگ را ببپذیرد که طالبان جنگ را انتخاب کردند.

XS
SM
MD
LG