لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

'توانایی داعش در افغانستان نگران کننده است'


  • ملیتری تایمز

نشریه ملیتری تایمز مطلبی را در مورد فعالیت جنگجویان وابسته به گروه داعش در افغانستان نوشته است.

نشریه می‌نویسد، نیرو‌های ایالات متحده در ماه اپریل ۲۰۱۷ بزرگترین بمب غیر هسته‌ای را بر پایگاه داعش در ولایت ننگرهار پرتاب کردند که ده‌ها جنگجوی وابسته به این گروه را کشت.

ملیتری تایمز در ادامه نوشته است که تصمیم جنرال جان نیکلسن فرمانده سابق ایالات متحده در افغانستان برای نمایش همچو یک قدرت نظامی در برابر گروهی که شمار آن کمتر از هزار جنگجو تخمین شده بود، مورد انتقاد قرار گرفت.

اما نشریه می‌نویسد که با وجود عملیات مداوم بر پناهگاه‌های گروه داعش در ولایت‌های کنر و ننگرهار افغانستان، اکنون شمار جنگجویان این گروه به هزار‌ها تن می‌رسد و آنها توانایی راه اندازی حملات مرگبار را در سراسر این کشور دارند.

ملیتری تایمز در مطلب خود به گزارش اخیر سازمان ملل متحد هم پرداخته که شمار جنگجویان وابسته به گروه داعش در افغانستان را بین ۲۵۰۰ تا چهارهزار خوانده است، اما وزارت دفاع افغانستان در گزارش سال ۲۰۱۹‌اش تعداد جنگجویان این گروه را کمتر از دوهزار تن تخمین کرده است.

نشریه باز هم به نقل از گزارش سازمان ملل متحد نوشته که کمتر از ده درصد جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان در صف جنگجویان اصلی این گروه در عراق و سوریه جنگیده اند.

مقام‌ها در ماموریت حمایت قاطع ناتو به ملیتری تایمز گفته اند که مطابق ارزیابی آنها توانایی‌ها و مسیر جنگجویان داعش در افغانستان، نگران کننده است.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش در مورد ظریفه غفوری نخستین شاروال زن در افغانستان نوشته است.

خانم غفوری به روزنامه نیویارک تایمز گفته که احتمال ترورش می‌رود.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، ظریفه غفوری در ماه مارچ امسال وظیفه اش را به حیث شاروال میدان شهر آغاز کرد.

میدان شهر ۳۵ هزار نفوس دارد.

اندکی پس از تعیین شدن خانم غفوری در این وظیفه، تصویری از او با چادر به رنگ سرخ و کمپاین " بیایید شهر خود را پاک نگهداریم" در شهر نصب شد.

نیویارک تایمز نوشته است، خانم غفوری می‌داند که او در خط مقدم مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان قرار دارد به ویژه در زمانیکه گفت‌وگو‌های اخیر صلح میان امریکا و طالبان، افغانها را به این فکر انداخت که اگر این گروه تندرو در حکومت آینده سهم بگیرد حقوق آنها چگونه تامین خواهد شد؟

ظریفه غفوری شاروال میدان شهر گفته است، وظیفه‌اش اینست که مردم را در مورد حقوق زن و قدرت زنان در افغانستان باورمند سازد.

XS
SM
MD
LG