لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

تلاش‌ها برای عصری سازی خدمات پستی در افغانستان جریان دارد


ارائه خدمات پستی ۱۵۰ سال قبل از امروز در زمان امیر شیرعلی خان در افغانستان به فعالیت آغاز کرد.
ارائه خدمات پستی ۱۵۰ سال قبل از امروز در زمان امیر شیرعلی خان در افغانستان به فعالیت آغاز کرد.

با آنکه وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان از بهبود عرضه خدمات پستی در کشور سخن می‌گوید اما شماری از پسته‌رسان‌ها و مردم از غیر معیاری بودن این خدمات شکایت می‌کنند.

شماری از پسته‌رسان‌ها می‌گویند با آنکه در عرضه خدمات پستی کارهایی صورت گرفته، اما هنوز هم آنان سهولت‌های لازم برای رساندن پست در اختیار ندارند.

محمد تمیم خیرزاد، یکتن از این پسته‌رسان‌ها که از شش سال بدین سو پسته‌رسانی می‌کند می‌گوید: "نسبت به سال‌های گذشته کمی خوب شده مثلاً قبلاً با بایسکل پست را می‌رساندیم اما حالا با موتر سایکل می‌رسانیم اما مشکل این است که تیل داده نمی‌شود. از پول خود تیل می‌خریم. روزانه ۶۰ الی ۷۰ پاکت پستی را انتقال می‌دهم."

در عین حال، شماری از باشندگان کابل نیز روی کارکردهای پسته‌رسانی در کابل انتقاد می‌کنند و می‌گویند بیشتر محموله‌های پستی در زمان مناسب و به نشانی مشخص ارسال نمی‌شود.

حامد یکتن از باشنده‌های کابل می‌گوید: "آنچنان که باید خدمات پستی پیشرفت می‌کرد، نکرده است. باید وزارت مخابرات بخاطر عرضه این خدمات کارهای بیشتری انجام دهد تا خدمات بهتر ارایه کند. خودم می‌خواستم اسناد بفرستم به مالیزیا. آن را از طریق پست‌های خصوصی با پول بیشتر فرستادم، زیرا به وقت معین آن می‌رساند."

ارائه خدمات پستی ۱۵۰ سال قبل از امروز در زمان امیر شیرعلی خان در افغانستان به فعالیت آغاز کرد. در آن زمان این خدمات محدود به خدمات دولتی می‌شد.

مسئولان این وزارت می‌گویند در حال حاضر در افغانستان یک شرکت دولتی و ۹ شرکت خصوصی مشغول ارائه خدمات پستی هستند.

با این همه احمد وحید فیض، رئیس اداره افغان پست روز دوشنبه (۲۲ میزان) به خبرنگاران گفت که در نتیجه تلاش‌های این وزارت امروز نیازمندی‌های اساسی مردم به خدمات پستی و ارسال بسته‌های پستی در سطح ملی و بین‌المللی حل شده است.

او گفت: "دیجیتالی ساختن پست باکس‌ها، عصری‌سازی پسته‌خانه ها، ایجاد سیستم تعقیب و پیگیری، وصل شدن پسته‌خانه‌های ولایات به مرکز و مطرح شدن سیستم خرید و فروش آنلاین که در [حال طی مراحل] تدارکاتی است، از جمله کارهایی‌اند که این وزارت بخاطر بهبود خدمات پستی انجام داده است."

آقای فیض می‌گوید در حال حاضر اداره پست افغانستان ۴۶۳ پسته‌خانه با ۳۵ هزار صندوق پستی دارد که ۲۰ پسته‌خانه آن در کابل فعالیت می‌کند.

XS
SM
MD
LG