لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

یک هیئت پارلمان اروپا از کشمیر تحت کنترول هند دیدن می‌کند


یک هیئت اعضای پارلمان اروپا امروز به کشمیر تحت کنترول هند رسید. بعد از لغو موقف خاص کشمیر تحت کنترول این کشور اولین بار است که هند به سفر یک هیئت خارجی به این منطقه اجازه می‌دهد.

حکومت هند از تقریباً سه ماه به این سو موقف خاص خودمختاری کشمیر را لغو کرد و در منطقه مقررات شدید را وضع نمود.

هندوستان در این منطقه بر گشت و گذار، تجمع افراد و شبکه‌های اجتماعی محدودیت وضع کرد، اما در اواخر در این حالت یک اندازه سهولت ایجاد کرده است.

دهلی نو تا حال به گزارشگران خاص ملل متحد، اعضای کانگرس امریکا و خبرنگاران اجازه رفتن به کشمیر تحت کنترول خود را نداده بود.

اما اکنون هیئت پارلمانی اروپا در سرینگر با مقامات حکومتی و نظامی ملاقات دارد.

اعضای پارلمان اروپا گفته اند که این سفر آنها غیر رسمی است.

قبل از رفتن به سرینگر مرکز جامو و کشمیر هیئت پارلمان اروپا با نریندرا مودی صدراعظم هند ملاقات کرد.

بعد از این ملاقات صدراعظم هند گفت: "تروریزم و افراطیت به گونه مشخص جوامع متنوع و دموکراتیک مانند هند و اروپا را تهدید می‌کنند."

نریندرا مودی صدراعظم هند
نریندرا مودی صدراعظم هند

در یک اعلامیه‌ای که توسط دفتر صدراعظم هند به نشر رسیده گفته شده که سفر هیئت پارلمان اروپا یک تصویری روشن را برای اعضای این هیئت ترسیم می‌کند و آنها خواهند دید که در منطقه چه می‌گذرد و اولویت‌های حکومت هند در آنجا چیست.

اعضای پارلمان اروپا در یک زمانی از سرینگر دیدن می‌کنند که قرار است صدراعظم هند هم به این منطقه سفر کند.

در واکنش به این سفر هیئت پارلمان اروپا به کشمیر، محبوبه مفتی وزیر اعلی سابق کشمیر گفته که امیدوار است این سفر چنین پیامی را به دنبال داشته باشد که مقررات شدید حکومت هندوستان که ارتباطات کشمیر را با جامعه جهانی قطع کرده، برطرف شود.

کشمیر که بین هند و پاکستان تقسیم شده است، از زمان آزادی هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ یک موضوع بحرانی بین دو کشور می‌باشد که تا حال دوبار دو کشور همجوار را به میدان جنگ کشیده است.

پیش از سفر هیئت پارلمان اروپا به کشمیر در چندین محل کشمیر تظاهرات خورد راه اندازی شد که به گفته شاهدان عینی پولیس هند برای پراگنده ساختن مظاهره کنندگان از گاز اشک آور استاده کرد.

در حدود ۲۰ عضور پارلمان اروپا امروز سه‌شنبه حوالی ظهر به سرینگر رسیدند.

XS
SM
MD
LG