لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

تایمز به نقل از کوگلمن:‌ تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان در حال افزایش است


  • تایمز

روزنامۀ تایمز به تبادل آتش میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان توجه کرده است.

در نتیجۀ شلیک مرمی هاوان از سوی پاکستان بر ولایت سرحدی کنر ۳ زن افغان در این هفته کشته شدند.

مقام‌های کنر به رادیو آزادی گفته اند، درگیری پس از آن آغاز شد که نیروهای افغان تلاش کردند تا مانع به گفتۀ آنها ایجاد تأسیسات نظامی پاکستان در امتداد منطقۀ سرحدی مورد مناقشه شوند.

روزنامه به نقل از مایکل کوگلمن، متخصص بخش جنوب آسیا در مرکز بین‌المللی "ودرو ویلسن" که مقرش در واشنگتن است، نوشته تنش‌ها میان دو همسایه در حال افزایش است.

کوگلمن گفته است، اعلام نتیجۀ انتخابات افغانستان به تأخیر افتاده و آیندۀ سیاسی افغانستان روشن نیست و آیندۀ مذاکرات صلح هم زیر سؤال رفته است. به باور او، در چنین وضعیت بی‌ثبات، درگیری میان نیروهای افغان و پاکستان تحول نامطلوب است.

  • هیل

روزنامۀ هیل به کاهش نیروی ایالات متحده پرداخته و نوشته است، خبری در این مورد در بیست و یکم ماه اکتوبر پخش شد که وزارت دفاع ایالات متحده شمار نیروهایش در افغانستان را به گونۀ تدریجی کاهش داده است.

در ادامه آمده است، پس از ۱۸ سال جنگ و نیز لغو شدن گفت‌وگو‌های صلح امریکا و طالبان در ماه سپتمبر، بسیاری از مقام‌های پنتاگون در بارۀ کاهش شمار سربازان‌شان به ۸۶۰۰ تن در افغانستان توافق کرده اند.

هیل می‌نویسد، هدف گفت‌وگو‌های ناکام صلح هم این بود که شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به همین سطح کاهش یابد.

به نوشتۀ هیل، هدف دیگر آن بوده که به جای اخراج رسمی نظامیان از افغانستان، روی اعزام نشدن سربازان تازه نفس به عنوان جانشین نیروهای کار شود که دورۀ خدمت‌شان به پایان می‌رسد.

  • نشنل انترست

نشریۀ نشنل انترست هم به مسئلۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توجه کرده است.

نشریه می نویسد، حضور این نیروها به کاهش خشونت‌ها در افغانستان نمی انجامد، بلکه سبب افزایش آن می شود، زیرا به نوشتۀ نشریه، برخی ها بدون در نظرداشت اهداف این نیروها، آنها را اشغالگر می خوانند.

نشریه شمار موجود نیروهای امریکایی در افغانستان را در جلوگیری از خشونت‌ها در این کشور ناکافی دانسته است.

نشنل انترست می نویسد، در مناطقی که حضور شورشیان گسترده است، برای تأمین امنیت هر هزار باشنده به دستکم بیست سرباز نیاز است.

XS
SM
MD
LG