لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

'ژورنالیستان بخاطر رسوا کردن مفسدین و تروریستان با خطر رو‌به‌رو هستند'


وزارت خارجه امریکا می‌گوید؛ از ماه دسمبر سال ۲۰۱۸ تا حال ۲۵۰ ژورنالیست در کشورهای مختلف جهان زندانی شده‌اند.
وزارت خارجه امریکا می‌گوید؛ از ماه دسمبر سال ۲۰۱۸ تا حال ۲۵۰ ژورنالیست در کشورهای مختلف جهان زندانی شده‌اند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید در تمام جهان ژورنالیستان بخاطر تهیه گزارش‌هایی‌که از تخطی‌های رژیم‌های فاسد پرده برداشته و سازمان‌های تروریستی را رسوا می‌کنند، به خطر مرگ، شکنجه و زندانی شدن روبه‌رو می‌باشند.

از دوم ماه نومبر هر سال به این خاطر تجلیل به عمل می آید که مُهر خاموشی در برابر جنایت‌ها بر ضد ژورنالستان بشکند و معافیت برای حکومت‌ها، سازمان‌ها، گروه‌ها و افرادی که بر علیه ژورنالیستان مرتکب جنایت می‌شوند، از بین برده شود.

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز شنبه (دوم نومبر) در یک پیام ویدیویی که در توییترش نشر شده بود، در این مورد سخن گفت. او اظهار داشت از ماه دسمبر سال ۲۰۱۸ تا حال ۲۵۰ ژورنالیست در کشورهای مختلف جهان زندانی شده‌اند.

به گفته خانم مورگن ترکیه، چین و مصر در صدر فهرست کشورهای قرار دارند که با ژورنالیستان در آن‌ها رویه بد صورت گرفته است. او می‌افزاید که در عربستان سعودی، ویتنام، ایرتریا، آذربایجان و نیکاراگوئه هم بلاگران و کارمندان رسانه‌ها به زندان‌ها انداخته شده‌اند.

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

مورگان اورتگس افزود: "ما امروز از آن خبرنگاران یاد آوری می‌کنیم که در جریان کار کشته شده‌اند. ما می‌گویم که زمان ترساندن ژورنالیستان و کارمندان رسانه‌ها و تهدید و تشدد علیه آن‌ها به پایان رسیده‌است."

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اظهار می‌دارد که حکومت امریکا بر تعهد خود در رابطه به آزادی رسانه‌ها محکم ایستاده است.

ادارۀ بین‌المللی مصونیت خبرنگاران می‌گوید در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۶ ژورنالیست و در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۹ ژورنالیست در جهان کشته شده‌اند.

در یک اعلامیه رادیو آزادی – رادیو اروپای آزاد که دیروز شنبه (دوم نومبر) نشر شد، آمده است تمام خبرنگاران این اداره با وصف تهدیدها در کشورهایی‌که آزادی مطبوعات در آنها با خطر روبه‌رو است به کار خود دوام می‌دهند.

سفارت امریکا در کابل دیروز در این مورد ویدویی را تحت نام "رسانه‌ها در افغانستان آزادی ندارند" به نشر رساند.

با نشر این ویدیو سفارت امریکا در توییترش نوشته است در افغانستان بسیاری از ژورنالیستان خاموش شده‌اند و در باره بسیار جنایت‌ها علیه ژورنالیستان در این کشور خاموشی اختیار شده است.

به گفته سفارت امریکا، افغانستان خطرناکترین کشور برای ژورنالیستان در جهان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG