لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

گاردین: آیا دوام جنگ برای امریکا و بریتانیا خطر حیاتی به میان نمی آورد؟


  • گاردین

روزنامه گاردین در مقالۀ در شمارۀ اخیر خود در مورد جنگ امریکا و بریتانیا در افغانستان و دیگر کشورها نگاه انداخته این سوال را می پرسد که آیا دوام جنگ برای این دو کشور خطر حیاتی را به میان نمی آورد؟ پس چرا به جنگ دوام می‌دهند.

روزنامه می‌نویسد، زمانیکه دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا خروج نیروهای کشورش از شرق میانه را تعهد کرد، حتی متحدین خود را خائن خوانده، محکوم نمود.

روزنامۀ گاردین در این مقاله به نقش اردوی بریتانیا در این جنگ هم اشاره کرده می‌نویسد، بریتانیا، همچون ایالات متحده با تفاوت اندک جنگ می‌خواهد.

سیمون جینگینز نویسندۀ این مقالۀ روزنامۀ گاردین می‌نویسد، ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان، عراق و سوریه، به جنگ علیه تروریزم دوام داده است.

اما به نوشتۀ نویسند، اهداف بریتانیا نهانی بوده و نشانه های پیروزی آن نیز مشاهده نمی‌گردد. روی همین دلیل به این، به چشم جنگ نه، بلکه به دیدۀ جوازی برای کشتار خارجی‌ها نگریسته می‌شود.

روزنامه گاردین می‌افزاید، سه رئیس جمهور امریکا جورج دبلیو بوش، بارک اوباما و دونالد ترمپ پیش از قدرت رسیدن در بارۀ مداخله نظامی سخن نه گفته، اما از آن دفاع کرده اند.

روزنامۀ گاردین مبارزه با تروریزم را در جمع جنگ های بی مفهوم، پُر مصرف و خیلی بیرحمانه دوره استعماری دانسته می‌نویسد حکومت های بریتانیا به طور طوطی وار تکرار کرده اند که آن‌ها با دخالت در مبارزه با تروریزم از سرک‌ها و کوچه‌های خود حفاظت می‌کنند.

گاردین در ادامۀ این مقاله‌اش می‌نویسد، افکار عام این است که حداقل عوام و نهادهای نظامی از نیروها حمایت کنند. اما به نوشتۀ روزنامۀ گاردین این تصور نادرست است.

  • شبکه کارشناسان افغان

شبکه کارشناسان افغان در نشریه آنلاین خود مقالۀ تحقیقی در بارۀ جنگسالارانی را به نشر رسانده که در چوکات قوای پولیس محلی فعال هستند.

کیت کلارک این مقاله را نوشته است. او از چندین دهه به این سو، مقالاتی تحلیلی را در بارۀ افغانستان می‌نویسد.

خانم کلارک در این مقاله مفصل تحقیقی اش، به نفوذ قوماندانان تنظیمی در صفوف پولیس محلی، اقتصاد جرمی و عواید مواد مخدر، فعالیت های مسلحانه در ولایت تخار، چگونگی مبارزه گروه های افراطی در برابر آنها و سایر مسایل پرداخته است.

در این مقاله آمده زمانیکه از فعالان حقوق بشر و وزارت امور داخلۀ افغانستان پرسیده شود که بدترین پولیس محلی در کجاست؟ ولایت تخار در صدر فهرست می آید.

خانم کلارک نویسندۀ این مقالۀ شبکه کارشناسان افغان، یکی از دلایل آن را قدرت گسترده خوانده که قوماندانان جهادی در صفوف نیروهای پولیس محلی دارند.

نویسند، علت دوم را نقش نیروهای پولیس محلی در جرایم بخصوص قاچاق مواد مخدر و آزار و اذیت مردم می‌بیند.

XS
SM
MD
LG