لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

میک: پیشرفت‌هایی در اصلاحات وزارت داخله افغانستان صورت گرفته است


نشان کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری
نشان کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید که پیشرفت‌های خوبی در زمینۀ اصلاحات و مبارزه با فساد در وزارت امور داخله افغانستان صورت گرفته است.

میوند روحانی، رئیس دارالانشای این کمیته روز دوشنبه (۲۷ عقرب) به خبرنگاران گفت که آنان بیش از پنجاه سفارش را برای آوردن اصلاحات به این وزارت ارائه کرده بودند که بیشتر این سفارش‌ها بجا شده اند.

در همین حال، مقام‌های پیشین وزارت امور داخله این پیشرفت‌ها را ناشی از به‌وجود آمدن اراده قوی از سوی رهبری این وزارت عنوان می‌کند.

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید که ۵۶ سفارش را برای آوردن اصلاحات در بخش‌های تدارکاتی و مدیریت منابع بشری به وزارت امور داخله ارائه کرده بود که بیشتر آن اجرا شده است.

میوند روحانی، رئیس دارلانشا این کمیته روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که حالا وزارت امور داخله تلاش‌های خوبی را در مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات انجام داده است.

او افزود: "خلاهای روشمند از بین رفته است. توقع ما این است که فساد هم کاهش یافته باشد. استخدام‌ها به اساس پالیسی‌ها صورت می‌گیرند. معلومات در سیستم وارد می‌شود. ترفیعات به اساس قانون امور ذاتی افسران به پیش می‌رود. خلاهایی که موجود بود، پر شده است. فعلا به اساس سیستم، ما این را پیش‌بینی می‌توانیم که درجه فساد بسیار پائین آمده باشد."

اما آقای روحانی گفت که هنوزهم مشکلاتی در بخش برخورد اخلاقی پولیس با مردم، به کارگیری از فورم‌های سابقه ارزیابی و شریک نساختن معلومات با مردم در این وزارت موجود است که باید برطرف شود.

در همین حال محمداسحاق پویا، پژوهشگر این نهاد گفت ۱۷۰ واسطه نقلیه این وزارت به دست افراد بیرون از وزارت قرار دارد و ازآن استفاده شخصی می‌شود.

اما مسئولان این نهاد تأکید می‌کنند که برای ثبت کارمندان پولیس در سیستم، قراردادها، پروژه‌ها، استخدام، ترفیعات، تقاعد و سایر موارد دیگر پیشرفت‌هایی به دست آمده است.

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در ماه فبروری ۲۰۱۹ گزارشی منتشر کرد که بیشتر بر آسیب‌پذیری فساد اداری در وزارت امور داخله در بخش خریداری، تدارکات و مدیریت منابع بشری تمرکز یافته بود.

در این گزارش ضعف هماهنگی در وزارت امور داخله، عدم شفافیت در روند داوطلبی، مداخلۀ برخی افراد در استخدام پولیس ملی، نبود دوسیه‌های کارمندان پولیس یا مفقودی آن و توجه نکردن به مقررات بازنشستگی از جمله یافته‌های اساسی این گزارش بود.

در همین حال، نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در پیوند به یافته‌های این کمیته می‌گوید.

"بسیاری موارد را که "میک" مطرح کرده است، به آن رسیده‌گی شده و تمام مواردی را که آنها به این اشاره کرده و خواستار رسیدگی به آن شده، وزارت داخله متعهد است که در آن بخش اقدامات قانونی وجدی می‌کند."

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

برخی از مقام‌های پیشین وزارت امور داخله آمدن اصلاحات در این وزارت را تأیید کرده و می‌گویند اکنون اراده برای مبارزه با فساد در این وزارت تقویت شده است.

میرزامحمد یارمند، معین پیشین این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت: "وزیر داخله اراده قوی دارد. با این اراده قوی بر تقرری‌ها تمرکز خوب شده است. کسانی که استخدام می‌شوند. مراحل مختلفی را می‌گذرانند. در گذشته هرچند اراده وجود داشت، اما حالا از نفوذ وکلا، واسطه‌ها، نفوذ اشخاصی که افراد خود را می‌خواستند جابه‌جا کنند، از همین موارد جلوگیری شده و نتایج مثبت در قبال دارد."

اما آقای یارمند جلوگیری از سوء استفاده‌ها از وسایط وزارت داخله و برخورد پولیس با مردم را روندی زمانگیر می‌داند.

از پیشرفت‌ها در مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات در وزارت داخله در حالی سخن گفته می‌شود که پیش از این رئیس جمهور محمداشرف غنی فساد در این وزارت را تأیید کرده و آن را "قلب فساد" خوانده بود.

XS
SM
MD
LG