لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

اکونومیست: دونالد ترمپ بار دیگر تلاش کرد تا با طالبان افغان به توافق برسد


  • اکونومیست

مجلۀ اکونومیست مقالۀ چاپ کرده در مورد افغانستان زیر این عنوان:" دونالد ترمپ بار دیگر تلاش کرد تا با طالبان افغان به توافق برسد."

اما مقاله نویس گفته از ماه سپتمبر که ترمپ گفت‌وگوها با طالبان را معلق کرد تا اکنون چیزی زیادی تغییر نکرده.

در ادامه پرداخته شده به نخستین سفر از قبل اعلام ناشدۀ رئیس جمهور ترمپ به افغانستان.

او پنجشنبه شب در مراسم شکرگذاری در پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل همچنین در مورد کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان سخن گفت و افزود که می‌خواهد شمار این نیروها را به ۸۶۰۰ تن کاهش دهد.

مقاله نویس اما به نقل از ترمپ نوشته که گفته تا زمانی رسیدن به توافق با طالبان یا پیروزی کامل در افغانستان باقی می‌مانند.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان حضور دارند.

  • گاردین

جادۀ صلح افغانستان هنوز هم پر از موانع است، عنوانِ مقاله‌ای است که در روزنامۀ بریتانیایی گاردین چاپ شده.

مقاله نویس گفته است، ترمپ مدعی است که گفت‌وگوها از سرگرفته شده. اما در ادامه آمده روشن نیست که آیا اختلافات کلیدی رفع شده تا نه.

در ادامه می‌خوانیم که، مبادلۀ زندانیان طالبان با استادان غربی پوهنتون امریکایی افغانستان نشان داد که، طالبان هنوز هم مایلند که جنگ در این کشور از راه مذاکره به پایان برسد.

اما مقاله نویس گفته گروه طالبان در واکنش به اظهارات تازۀ ترمپ به خبرگزاری فرانس پرس گفته هنوز زود است که در مورد ازسرگیری گفت‌وگوهای مستقیم صحبت شود.

از دید نویسنده مسئلۀ دیگری که به نامشخص بودن اوضاع می افزاید، جنجال سیاسی روان است. تقریباً دو ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان هنوز نتیجۀ ابتدایی اعلام نشده.

XS
SM
MD
LG