لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

'دونالد ترمپ انزواگرا نیست'


سفر ترمپ به افغانستان نشان می‌دهد که او انزواگرا نیست، بلکه بیانگر دکترین ترمپ است.

این عنوان مطلبی است که در صفحۀ اینترنت بنیاد هریتج نشر شده است.

در آغاز مطلب می‌خوانیم، زمانی که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده با سفر از قبل اعلام ناشده‌اش به افغانستان نشان داد که شعار "اول امریکا" اصطلاحی برای انزواگرایی نیست، مخالفان او مراسم شکرگزاری را به خوشی سپری نکردند.

به نوشتۀ نویسندۀ مطلب، این سفر همچنان پیامی را فرستاد که ترمپ علاقمند است برای حفاظت از منافع ایالات متحده به آخرین نقطۀ جهان برود.

نویسندۀ مطلب می‌نویسد، جلوگیری از سقوط افغانستان به دست طالبان برای صلح و ثبات در جنوب آسیا و مانع شدن از قدرت گرفتن گروه‌های مانند القاعده مهم است.

در مطلب می‌خوانیم، ترمپ از رئیسان جمهور پیشین ایالات متحده امریکا متفاوت است.

به نوشتۀ نویسنده، ترمپ برای حل تمامی مشکلات جهان تلاش نمی‌کند و نیز تهدید‌های واقعی متوجه منافع کشورش را نادیده نمی‌گیرد.

در مطلب آمده است، اگر طالبان به اجرای مذاکرۀ صلح با حکومت افغانستان تمایل دارند، ایالات متحده نیز مایل است مذاکره کند.

نویسندۀ مطلب می‌نویسد، اما در این جریان، ایالات متحده به حمایت نظامی از حکومت افغانستان و نیز عملیات ضد هراس افگنی ادامه می‌دهد.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به نقل از جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نوشته است، گروه دولت اسلامی یا داعش مناطق زیاد را در این کشور از دست داده است.

آقای میلر دوشنبه در گفت‌وگو با نیویارک تایمز گفت، روند جلب و جذب افراد توسط داعش تا حدی زیاد محدود خواهد شد.

اما به نوشتۀ روزنامه، میلر هشدار داده است، اگر داعش کنترول مناطق را در دست هم نداشته باشد، برای افغانستان تهدید بوده می‌تواند.

روزنامه به نقل از فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌نویسد، به حضور تندرو‌انی که نقل مکان می‌کنند، در شهر‌ها باید توجه شود.

نیویارک تایمز با اشاره به عراق و سوریه می‌نویسد، زمانی که مناطق گسترده در این کشور‌ها از وجود شورشیان داعش پاکسازی شدند، آن‌ها به گروه‌های کوچک تقسیم شدند و از جاهای که انتظار نمی‌رفت سربلند کردند.

روزنامه می‌نویسد، شماری از مقام‌های نظامی و کارشناسان به این باور هستند که پس از هر توافق احتمالی با طالبان در افغانستان، حضور داعش یک دلیل ماندن نیروهای امریکایی در افغانستان خواهد بود.

روزنامه به نقل از مقام‌ها نوشته است، که طالبان، داعش را شکست داده نمی‌توانند و طالبان برای قطع رابطه با القاعده کاری انجام نداده‌اند.

روزنامه می‌نویسد، افغان‌های زیاد طالبان و داعش را از همدیگر تفکیک کرده نمی‌توانند.

اما به نوشتۀ روزنامه، بدون شک، خشونت داعش بخشی از جنگ افغانستان است.

روزنامه می‌نویسد، داعش به آن بخش‌های از جامعۀ افغانستان رخنه کرده که سال‌ها از جنگ در امان مانده بودند.

نیویارک تایمز می‌نویسد، حتی اگر طالبان روی صلح گفت‌وگو کنند، با وصف شکست‌های اخیر داعش، جسارت این گروه چشم انداز تاریک جنگ پایان ناپذیر را افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG