لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

مهاجران با استفاده از فروش موترهای جعلی وارد بازار کار در سویدن می‌شوند


یک تحقیق مشترک توسط شبکۀ تلویزیونی تی. وی فور(TV4) سویدن و رادیو اروپای آزادی/رادیو آزادی خلاهای را برملا ساخته که با استفاده از آن، پناهجویان فاقد جواز کار در سویدن کار می‌کنند.

این تحقیق نشان می‌دهد که یافتن کار در سویدن بدون داشتن ویزه کار یک امر آسان است، اما اگر شما بتوانید "شمارۀ مالیاتی" قانونی را دریافت کنید که بطور تقلبی "کسب وکار فروش موترهای دست دوم" را نشان دهد.

به این ترتیب تعدادی از پناهجویان در یک شیوۀ "بردگی مدرن" کاری در سویدن از طریق" فروش موترهای دست دوم " مصروف کار اند.

تحقیق مشترک شبکۀ تلویزیونی تی. وی فور(TV4) سویدن و رادیو اروپای آزادی/رادیو آزادی نشان می‌دهد که در سالیان اخیر هزاران پناهجوی کشورهای آسیای میانه که فاقد جواز کار در سویدن اند، با استفاده "شمارۀ مالیاتی" قانونی که گویا مصروف خرید و فروش موترهای دست دوم اند، شامل بازار کار آن کشور شده اند. این افراد در شرکت های مختلف سویدن کار می‌کنند.

براساس تحقیق، این سیستم"شمارۀ مالیاتی" توسط یک تن به نام الیاس اکمل در سال ۲۰۰۴ میلادی ایجاد شده است.

آقای اکمل از فروش هر موتر دست دوم که اکثر خریدارانش آن را هرگز به چشم هم ندیده اند، بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو می‌گیرد و موترها را به آدرس اپارتمانی ثبت می‌کند که در حومۀ شهر استکهلم کرایه کرده است.

طور مثال الیاس اکمل، عین موتر را که خریدارانش به چشم هم ندیده اند ۱۱۲ بار خرید و فروش کرده و به آدرس همین اپارتمان ثبت کرده است.

براساس تحقیقات مشترک شبکۀ تلویزیونی تی. وی فور(TV4) سویدن و رادیو اروپای آزادی/رادیو آزادی، ۴۷۶ شرکت سویدنی حدود ۱۱۰۰ پناهجویی را استخدام کرده اند که از طریق الیاس اکمل "شمارۀ مالیاتی" را دریافت کرده اند. حدود نصف این افراد برای شرکت های بزرگ و با اعتبار سویدن کار می‌کنند.

شرکت‌های سویدن هنگام استخدام جواز کار را مطالبه نکرده، اما مکلفیت دارند بر اساس"شمارۀ مالیاتی" کارمندان، مالیات آنها را وضع و تادیه کنند.

مشاغل پناهجویان با "شمارۀ مالیاتی" از طریق اکمل کارهای ساختمانی، نظافت هوتل ها، کار در رستورانت ها و مراکز تجارتی را شامل می‌شود.

مدیران شرکت های که پناهجویان را با "شمارۀ مالیاتی" از طریق اکمل استخدام کرده اند با دفاع از موقف شان می‌گویند، در صورتیکه متوجه تخطی از قانون شوند، افراد فاقد جواز کار را اخراج خواهند کرد.

بت برگمن متخصص امور تقلب اقتصادی در سویدن می‌گوید، شرکت های این کشور مکلفیت دارند تا از استخدام افراد فاقد جواز کار و استخدام های غیر قانونی خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG