لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

دیفنس ون: آیا جنگ افغانستان به چنین هزینه می‌ارزید؟


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • دیپلومات

نشریۀ دیپلومات به گفت‌وگو‌های صلح افغانستان تمرکز کرده و نوشته است، این پروسه نباید صدای افغان‌ها را نادیده گیرد.

به نوشتۀ نشریه، با ادامه گفت‌وگوها میان طالبان و اداره امریکا که به تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای بین‌المللی، کاهش خشونت‌ها و تقسیم قدرت متمرکز است، یک موردِ ناپدید شده به‌نظر می‌رسد و آن سرنوشت شهروندان افغانستان است.

در ادامه پرسشی از سوی دیپلومات مطرح می‌شود که آیا توافق امریکا و طالبان، به حقوق افغان‌ها به‌شمول آزادی بیان، مساوات، عدم موجودیت تعصب و عدالت احترام خواهد گذاشت؟

به باور نشریه، افغانستان مرگ‌بارترین کشور برای کودکان در جهان است و هم‌زمان با این، غیر نظامیان به‌صورت گسترده از سوی طالبان هدف قرار گرفته اند.

به نوشتۀ دیپلومات، در چهار دهۀ گذشته از هر سه شهروند افغانستان، یکی‌شان بی‌جا شده، هر خانواده یک قربانی در جنگ داشته و یا هم به نحوی آسیب مالی بزرگ متحمل شده‌است.

نشریه به نقل از آمار سازمان ملل‌متحد نوشته که از سال ۲۰۰۹ به این‌سو نزدیک به‌ ۳۴ هزار غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند که ۲۲ هزار تن‌شان کودکان بوده‌اند.

در ادامه آمده که عدالت برای قربانیان در افغانستان تأمین نشده‌است و حکومت این‌کشور با ایالات متحده و سایر شریکان بین‌المللی‌شان، از یک‌سو نتوانسته اند از غیر نظامیان محافظت کنند و از جانب دیگر روی قضایای جرایم جنگی بر اساس قوانین بین‌المللی تحقیق انجام نداده‌اند.

حالا به نوشتۀ نشریۀ دیپلومات، هر گونه توافق صلح باید چند مورد را در نظر داشته باشد. این‌که هیچ‌کسی بیش از مردم افغانستان آرزوی صلح را ندارد، اما صلح نباید تنها به معنی پایان درگیری‌های مسلحانه باشد، بلکه در آن باید صدای افغان‌ها به‌شمول زنان با خواست آن‌ها برای عدالت و حساب‌دهی نادیده گرفته نشود و در نتیجه ضمانت از حقوق بشر و دستاوردهای دو دهۀ گذشته وجود داشته باشد.

  • دیفنس ون

نشریۀ دیفنس ون هم به جنگ افغانستان و به پرسش گذشتۀ روزنامۀ واشنگتن پُست که پرسیده بود، آیا جنگ افغانستان به چنین هزینه می‌ارزید؟ تمرکز کرده‌است.

در آغاز مطلب آمده که آیا سربازان گذشته خشمگین استند یا خبرنگاران دیگر از جنگ خسته شده‌اند؟

به نوشتۀ نشریه، واشنگتن پُست مطلب طولانی را با اسناد جنگ افغانستان، در ماه دسمبر سال گذشته نشر کرد.

اسناد جان سوپکو مفتش ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان هم در این میان شامل بود.

دیفنس ون به نقل از جنرال امریکایی مارک میلی هم نوشته که از حامیان ترک افغانستان توسط سربازان کشورش است.

اما واشنگتن پُست در اسنادی‌که در ماه دسمبر نشر کرد، به نقل از جنرال میلی نوشت که گفته است، او و شمار دیگر از نظامیان پس از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در امریکا، ارزیابی‌های شان‌را شریک ساختند، اما این جنرال می‌گوید که هیچ‌گاه چنین هدف نداشته تا امریکایی‌ها و کانگرس کشورش را نادیده گیرد.

نشریه دیفنس ون می‌افزاید، جنرال مارک میلی گفته است: "روزنامۀ واشنگتن پست ژورنالیزم تحقیقی خوبی انجام داده، اما این‌ها به معنی اسناد وزارت دفاع امریکا نیستند."

در پایان مطلب دیفنس ون آمده که هر کی از جنگ افغانستان، تجربۀ متفاوتی دارد، به این معنی که جنگ طولانی افغانستان، جنگ‌های کوچکی نیز به‌همراه داشته و یکی از جنگ‌هایش همین بوده که آیا این جنگ طولانی با چنین هزینه ارزش رزمیدن را داشت؟

XS
SM
MD
LG