لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

'امریکا تنها در ماه فبروری ۳۶۰ بمب در افغانستان پرتاب کرده است'


آرشیف
آرشیف

هرچند میان امریکا و طالبان توافق‌نامه صلح به امضا رسیده، اما دیده می‌شود که نیروهای امریکایی هنوز هم به مبارزه‌شان در برابر هراس‌افگنی ادامه می‌دهند.

مجله اییرفورس به نقل از فرماندهی مرکزی نیروهای هوایی امریکایی نوشته است که نیروهای هوایی امریکا تنها در ماه فبروری ۳۶۰ بمب را در افغانستان پرتاب کرده‌اند.

در گزارش آمده که همچنان از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۷۷۵ بمب از سوی نیرو‌های هوایی امریکایی در افغانستان پرتاب شده‌است.

اییرفورس نوشته است که نیروهای هوایی امریکایی از آغاز سال ۲۰۲۰ تا کنون ۲۳۴۰ پرواز انجام داده‌اند و در کل ۶۲ هزار و ۵۰۰ تُن مهمات را بر اهداف "تروریستان" پرتاب کرده‌اند.

به گفته منابع اییرفورس در این حمله‌های هوایی شاخۀ خراسان داعش و القاعده نشانه گرفته شده‌اند.

اما در پنجمین روز امضای توانق‌نامه امریکا و طالبان و ۱۲ ساعت پس از تماس تلفونی دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، نیروهای امریکایی در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند به مواضع گروه طالبان حملۀ هوایی کردند.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان دلیل حملۀ هوایی به طالبان را حملۀ این گروه به یک پوستۀ نیروهای امنیتی افغانستان عنوان کردهب‌بود.

اییرفورس همچنان نوشته است که حمله‌های هوایی نیروهای امریکایی در ماه فبروری امسال در مقایسه با همین ماه در سال گذشته کم بوده، اما در تناسب به ماه‌های سال‌های پس از سال ۲۰۰۹ افزایش را نشان می‌دهد.

حکومت افغانستان هرچند از ادامه همکاری‌های امریکا برای مبارزه با هراس‌افگنی خبر می‌دهد، اما هنوز هم از ارتباط طالبان با گروه‌های هراس‌افگن نگران است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

جاوید فصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفت: "همکاری مشترک نیروهای افغان و امریکایی برای مبارزه با داعش، تروریزم جهانی و القاعده ادامه می‌یابد، اما مشکل اساسی هنوز هم از ارتباط طالبان با این گروه‌های تروریستی است. مهم است که روابط طالبان با این گروه‌ها قطع شود و حکومت افغانستان در این باره اطمینان حاصل کند."

اما آیا پس از توافق صلح امریکا و طالبان، داعش و القاعده برای امریکا خطرناک است؟

کابل خان تدبیر آگاه امور نظامی می‌گوید که امریکا برای حضور دایمی‌اش در افغانستان و جلوگیری از تهدید القاعده و داعش، همچو حملاتش را در کشور ادامه می‌دهد.

اما وی تأکید کرد که مهم است تا لانه‌ها و حامیان این گروه‌ها مورد هدف قرار گیرند.

کابل خان تدبیر کارشناس نظامی
کابل خان تدبیر کارشناس نظامی

او گفت: "کسانی‌که آموزش دهنده این گروه‌ها و حامیان‌شان هستند و همچنین تا زمانی‌که مراکز این‌ها مورد هدف قرار نگیرد تا آن زمان این‌ها نه‌تنها که به امریکا تهدید است، بلکه برای منطقه نیز خطرناک اند."

نیروهای نظامی مستقر در افغانستان در حالی گروه‌های داعش و القاعده را مورد هدف قرار داده‌اند که به تازگی زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان موضع طالبان را برای مبازه با داعش ستایش کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد با اشاره به اعلامیه اخیر طالبان در بارۀ مبارزه با گروه داعش گفته که این تعهد طالبان مبارزه آن‌ها را در برابر تمام گروه‌هایی‌که تهدید برای امریکا و متحدانش است، نشان می‌دهد.

گروه طالبان در این اعلامیه بر مبارزه در برابر گروه داعش تأکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG