لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

تایمز: اشرف غنی باوجود تنش‌ها با عبدالله به تشکیل کابینه ادامه می‌دهد


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • تایمز

مجله تایمز چاپ لندن به جنجال‌های سیاسی پس از انتخابات در این کشور اشاره کرده و نوشته، درحالی که تنش میان رئیس جمهور غنی و رقیبش عبدالله عبدالله ادامه دارد، غنی کابینه‌اش را تشکیل می‌دهد.

مجله به میانجی‌گری حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین و شماری دیگر از شخصیت‌های مطرح سیاسی افغان که گاه نزد غنی و گاه نزد عبدالله می‌روند، اشاره کرده می‌نویسد، غنی با وجود این همه به تشکیل کابینه‌اش ادامه می‌دهد.

تایمز در بخشی از مطلبش نوشته که تلاش‌ها برای حل این مشکل سیاسی، تا حال پیشرفت کم داشته که این مسئله کاسۀ صبر امریکا را لبریز ساخته و احتمالاً مراحل بعدی برای برقراری صلح را نیز متضرر می‌سازد.

  • هیل

روزنامه سیاسی هیل چاپ واشنگتن که غالباً مقالاتی را در مورد کانگرس امریکا منتشر می‌کند، در مطلبی به نگرانی‌های اعضای کانگرس در ارتباط با کاهش یک میلیارد دالری نگریسته است که مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا بعد از سفر اخیرش به کابل آنرا اعلام کرد.

پومپیو هشدار داد که اگر رئیس جمهور اشرف غنی و رقیبش عبدالله عبدالله جنجال‌های سیاسی پس از انتخاباتی‌شان را حل نکنند؛ یک میلیارد دالر دیگر از کمک امریکا با افغانستان را که برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده را هم کاهش می‌دهند و در مورد تعهدات‌شان در رابطه با کمک‌های آینده نیز دوباره غور می‌کنند.

روزنامۀ هیل از قول دو عضو کانگرس امریکا نوشته که گفته اند، یک مقام وزارت خارجۀ امریکا به کانگرس گفته این یک میلیارد دالر از جملۀ ۲ میلیارد تا ۴ میلیارد دالر بودیجۀ کم خواهد شد که ۷۵ درصد بودیجه سالانۀ قوای دفاعی و امنیتی افغان را تشکیل می‌دهد. بیشترین قسمت مصارف نیروهای افغان را ایالات متحده می‌پردازد.

یک مقام دیگر امریکایی این تصمیم را خلاف منافع ملی امریکا خوانده و گفته است که نظامیان افغان به این پول برای پیشرفت در جنگ علیه طالبان نیاز دارند.

هیل نوشته که سه روز بعد از هشدار مایک پومپیو در مورد کاهش یک میلیارد دالر کمک به افغانستان، رئیس جمهور غنی لیست هیئتی را اعلام کرد که قرار است در مذاکرات با طالبان سهم گیرند و در آن، متحدین رقیبش عبدالله عبدالله هم شامل اند و آقای عبدالله ۵ روز بعد این هیئت را تأیید کرد.

روزنامه از قول یک مقام پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا نوشته است که گفته، مشکل اصلی رهبران افغان همین است و این چیزی است که به آن توجه دارند. به گفتۀ این مقام، اگر کاهش کمک امریکا امسال یا سال آینده آغاز شود، آسیب آن به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌رسد.

  • استارز اند استرایپس

نشریۀ امریکایی استارز اند استرایپس در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد تهدید ویروس کرونا در افغانستان نشر کرده، تهدیدی که، به باور نویسنده، از ایران متوجۀ افغانستان است.

نشریه به حدود دوصد هزار مهاجر افغان اشاره کرده که در چند هفتۀ گذشته به کشورشان برگشته اند.

ایران یکی از متضررترین کشورهای جهان از ویروس کروناست و به نوشته استارز اند استرایپس هجوم گستردۀ عودت کنندگان افغان از ایران، که به شهرها و قریه‌های مختلف افغانستان بدون آزمایش‌های طبی بر می‌گردند، خطر افزایش شیوع ویروس کرونا را در کشوری محتمل می‌سازد که به باور نویسندۀ مطلب، زیربنای صحی آن در اثر سال‌ها جنگ، ویران شده است.

XS
SM
MD
LG