لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۶

هفته مبارزه با مواد مخدر در 'سرزمینی که ۲۱ ولایت آن کوکنار کشت می‌کنند'


آرشیف، افراد پولیس در حال تخریب یکی از کشتزارهای کوکنار در شمال افغانسان
آرشیف، افراد پولیس در حال تخریب یکی از کشتزارهای کوکنار در شمال افغانسان

۶ تا ۱۲ سرطان برابر است با هفته مبارزه با مواد مخدر در افغانستان.از این هفته در حالی بزرگداشت می‌شود که هنوز هم در شمار زیادی از ولایت‌های افغانستان کشتزارهای کوکنار به‌گونه گسترده وجود دارند.

بربنیاد آمار وزارت امور داخله، کوکنار در ۲۱ ولایت افغانستان کشت می‌شود، ۵۰ درصد کشت کوکنار در ولایت هلمند انجام می‌شود.
ولایت‌های کندهار، ارزگان، بادغیس، فراه، بلخ و بدخشان نیز از جمله ولایت‌هایی اند که بیشترین مزارع کوکنار را در خود جا داده اند.

با این همه وزارت امور داخله می‌گوید که در چند سال اخیر کمک‌های کشور‌های خارجی نیز در زمینه مبارزه با مواد مخدر کاهش یافته اند.

بر بنیاد آمار وزارت امور داخله در سال ۲۰۱۹ ، ۴ هزار و ۸۳۳ عملیات از سوی پولیس مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است.

آرشیف، یکی از کشتزارهای کوکنار در افغانستان
آرشیف، یکی از کشتزارهای کوکنار در افغانستان

در این عملیات‌ها ۵ هزار۸۲۰ قاچاق‌بر مواد مخدر بازداشت شده اند که از این میان ۸۹ تن آنان کارکنان خدمات عامه و ۹ تن آنان اتباع کشورهای خارجی مانند: پاکستان، ایران، ترکمنستان و تاجکستان هستند.

محمد هاشم اورتاق معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید: "بالاتر از ۸۰ درصد کوکنار جهان در افعانستان کشت می‌شود."

او می‌افزاید: "از ۸۰ فیصد بالاتر تریاک دنیا با تاسف نظر به شرایط امنیتی که مشکل‌ها است و زیادترین کشت در ساحه تحت نفوذ نیروهای مخالف دولت است و با تاسف بالاتر از ۸۰ فیصد کوکنار کشت می‌شود و تولید آن تریاک است که با تاسف به همان مقدار تخمینی در این‌جا تولید می‌شود. "

در همین حال نجیب‌الله احمدی رئیس سروی و تحریر وزارت امور داخله می‌گوید که کشت کوکنار در مقایسه به سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.
او می‌‌افزاید: "در سال ۲۰۱۹ در ۱۶۳ هزار هکتار زمین کشت کوکنار صورت گرفته که نظر به سال قبل یعنی ۲۰۱۸ یک صد هزار زمین کاهش یافته است و در ۲۱ ولایت ۳ ولایت را ما عاری از کشت کوکنار داریم که عبارت از ولایت سمنگان، کاپیسا و تخار است و همچنین ۴۷ ولسوالی در ۲۱ ولایت کشور عاری از کشت کوکنار شده است."

به‌گفته آقای احمدی ۸۳ درصد کشت کوکنار در مناطق زیر اداره افراد مسلح مخالف دولت و طالبان صورت می‌گیرد.

با این همه شماری از تحلیل‌گران می‌گویند تقاضا به تولید مواد مخدر در جهان هنوز هم کاهش نیافته است و با ازدیاد تقاضا انتظار می‌رود تولید مواد مخدر افزایش یابد.
اما پرسش این‌جاست که چه راه‌حلی در پیش گرفته شود تا از تولید مواد مخدر جلوگیری شود؟

آرشیف، مواد مخدری که در افغانستان کشف و ضبط شده است
آرشیف، مواد مخدری که در افغانستان کشف و ضبط شده است

هارون رشید شیرزاد تحلیل‌گر و معین اسبق پالیسی و هماهنگی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در پاسخ می‌گوید: "از بعد مختلف مانند: حکومتداری، تعهد سیاسی، اصلاحات و ریفورم، سکتورهای امنیتی و استخباراتی، مسائل تجارتی، بسته‌های اقتصادی و زراعتی و صحی در نظر گرفته شود تا کشت آن در طول چند سال به‌طور سیستماتیک کاهش یابد."
بربنیاد آمار وزارت امور داخله در افغانستان حدود ۲ اعشاریه ۹ الی ۳ اعشاریه ۶ میلیون تن به نحوه به مواد مخدر آغشته اند، از این میان ۲ الی ۲ اعشاریه ۴ میلیون تن آنان به عرضه خدمات صحی نیاز دارند.
پیش از این محمد هاشم اورتاق معین مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری گفته بود که آنان در سال ۲۰۱۹ توانسته اند ۱۲۷۰ تن مواد مخدر را کشف و ضبط کنند و ۷۰۲ هکتار زمین مزارع مواد مخدر را در ولایت‌های مختلف از بین ببرند.
با این همه تولید مواد مخدر به گونه کلی از بین نرفته است و هنوز هم شماری زیادی از دهقانان کشور از کشت بته‌های کوکنار، زندگی خود را به پیش می‌برند - هرچند همیشه گفته شده است که بیشترین درآمد کوکنار و موادمخدر به جیب قاچاقبران بزرگ جهانی می‌رود.


گزارش مهناز نوری

XS
SM
MD
LG