لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

یو اس‌ای تو دی: حقایق کشتن عساکر امریکایی در بدل پاداش باید برملا شود


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

روزنامه‌های غربی مقاله‌های را در بارهٔ اینکه گویا روسیه پاداش به طالبان را برای کشتن نظامیان امریکایی در افغانستان پذیرفته، منتشر کرده اند.

ادعا در این مورد برای اولین بار در روزنامه نیویارک تایمز به نشر رسید.

  • یو اس‌ای تو دی

روزنامهٔ یو اس‌ای تو دی در مقالهٔ می‌نویسد، حقایق در بارهٔ دادن پاداش به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی باید برملا شود. این مقاله دیروز پنج‌شنبه به نشر رسید.

روزنامه در این مقاله به کشته شدن سه سرباز امریکایی اشاره کرده می‌نویسد، هر چند کشته شدن سربازان در جنگ طولانی امریکا بر ضد جنگجویان گروه‌های افراطی یک حادثه غم انگیز است، اما جانب دیگر چنین حادثهٔ ناگوار زمانی برجسته می‌شود که استخبارات امریکا می‌گوید، روسیه با پاداش خود شاید قاتلان این سربازان امریکایی را تشویق کرده باشد.

در گزارش روزنامه نیویارک تایمز یاد شده که به دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در این باره معلومات داده شده بود. اما او این موضوع را پنهان نگهداشته و برضد حکومت رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دست به هیچ گونه اقدامی نه زده است.

روزنامهٔ یو اس‌ای تودی می‌نویسد، اکنون کانگرس، در مورد اینکه دست رئیس جمهور پوتین با خون سربازان امریکایی آلوده است و اینکه آیا به رئیس جمهور ترمپ از دادن انعام به طالبان از طرف روسیه واقعاً معلومات داده شده و او هیچ گونه اقدامی نکرده، باید خواهان اسناد و شواهد شود.

  • فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی جزئیات بیشتر گزارش روزنامهٔ نیویارک تایمز را به نشر رسانده است.

در گزارش از شخصی مشکوک بنام رحمت‌الله عزیزی یاد شده که بر اساس ادعا، او نخست این پول را در افغانستان شفاف می‌کرد و پس از آن به طالبان می‌بخشید.

بر اساس گزارش‌ها شش‌ماه پیش برای بازداشت عزیزی تلاش شد.

اما مقام‌ها فکر می‌کنند که او به روسیه فرار کرده و در یکی از خانه‌های او نیم میلیون دالر نقد به دست آمده است.

نشریه فارن پالیسی می‌نویسد، در بارهٔ اینکه پول پاداش چگونه به افغانستان انتقال می‌یافت، طالبان حملات را به کدام سطح سازماندهی می‌کردند و دیگر موارد این قضیه هنوز معلومات در دست نیست.

ولی مقاله از انگیزهٔ طالبان یاد کرده و به قول از امی مک کینون تحلیلگر سیاسی فارن پالیسی می‌پرسد که طالبان چرا برای کشتن سربازان امریکایی به کمک مالی استخبارات روسیه محتاج بوده اند.

XS
SM
MD
LG