لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

میلیتری تایمز: امریکا و روسیه با آزمون‌های مشابهی در افغانستان روبه‌رو اند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

چند روزنامه و نشریۀ غربی، باز هم به گزارش تازۀ روزنامۀ نیویارک تایمز در مورد پاداش‌های ادعایی روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان برای کشتن نیروهای امریکایی و ائتلاف در افغانستان پرداخته اند.

  • میلیتری تایمز

روزنامۀ میلیتری تایمز، زاویۀ دیگری موضوع را بررسی کرده.

به باور روزنامه، ایالات متحده و روسیه با آزمون‌های مشابهی در افغانستان روبه‌رو بوده اند.

هزاران نظامی دو کشور در جنگی که سال‌های‌سال ادامه داشته، در افغانستان کشته یا زخمی شده اند.

میلیتری تایمز نوشته که با توجه به گزارش‌های استخباراتی دیده می‌شود که اکنون دو جانب بار دیگر در مسئلۀ افغانستان دخیل شده اند.

برخی از آگاهان به روزنامه گفته اند که با توجه به اختلاف‌ها و این‌که روسیه و ایالات متحده دشمن هم‌دیگر اند، حقیقت دیگری هم وجود دارد که دو جانب، مشترکاتی هم دارند، به ویژه در مورد چگونگی جنگ در افغانستان.

از دید برخی ناظران روسیه و امریکا خواهانِ برقراری ثبات در افغانستان اند به طوری‌که شورشیان تندرو در آنجا لانه و پناهگاه نداشته باشند تا در نتیجه هیچ کشوری با تهدید تروریسم روبه‌رو نشود.

روزنامه به نقل از آناتول لیون، استاد پوهنتونِ جورج تاون امریکا در قطر نوشته که روسیه نظامی را در افغانستان می‌خواهد که هیچ‌گاه از حرکت‌های جهادی در جمهوری‌های اتحاد شوروی پیشین حمایت نکند و در کنارش، به نظامیان امریکایی هم پایگاه ندهد تا از آن بر ضد روس‌ها استفاده شود.

روسیه و طالبان گزارش نیویارک تایمز را رد کرده اند.

روزنامه از گزارش تازۀ پنتاگون به کانگرس امریکا هم یاد کرده که در بخشی آن آمده که روسیه از توافقِ ایالات متحده با طالبان حمایت می‌کند و در عین حال برای محدود ساختن حضور نظامی غرب و فعالیتِ گروهِ دولت اسلامی معروف به داعش، پشتیبان طالبان هم است.

  • لاس انجلس تایمز

روزنامۀ لاس انجلس تایمز گفته که قصر سفید ظاهراً موافق است که پس از انتخاباتِ ریاست جمهوری ایالات متحده، چند هزار نظامی‌اش در افغانستان بمانند.

این موضوع قابل توجه دانسته شده، زیرا اخیراً گزارش‌های نشر‌ شد در مورد این‌که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده می‌خواهد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تمامی نظامیان کشورش را از افغانستان بیرون کند. قرار است انتخابات امریکا در سوم نومبر امسال برگزار شود.

اما اکنون لاس انجلس تایمز گفته که، شماری از فرماندهان بلند‌پایۀ امریکایی به این باور اند که قصر سفید می‌خواهد پس از ماهِ نومبر، حدود ۴،۰۰۰ نظامی امریکایی را در افغانستان حفظ کند و خروج کامل نیروهایش را برای پس از انتخابات به تعویق بیاندازد.

بر اساس توافق ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان در قطر، قرار است تا ماه می سال آینده، تمامی نیرو‌های امریکایی در بدل ضمانت‌های طالبان در کار مبارزه با تروریسم افغانستان را ترک کنند.

به باور لاس انجلس تایمز، قصر سفید و پنتاگون ماهِ گذشته در موردِ برنامۀ بیرون نکردن نیروها تا پیش از ماهِ نومبر کار کرده بودند.

XS
SM
MD
LG