لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز که در اواخر ماه قبل در مورد تعیین پاداش از سوی روسیه برای طالبان بخاطر کشتن سربازان امریکایی در افغانستان مطلبی را نشر کرده بود، در شماره اخیر خود نوشته است که در گزارشات در این مورد هنوز بسیار نکات کم است.

در مطلب نیویارک تایمز که توسط هیئت تحریر روزنامه نوشته شده است در رابطه با نارسایی در گزارش‌ها آمده است این بسیار مهم است که قبل از برملا شدن کامل حقایق احساسات و سیاست کنار گذاشته شود.

به باور روزنامه نیویارک تایمز بعضی خبرهای مهم شاید امروز پنج‌شنبه در اجلاس استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس سنای کانگرس امریکا واضح شوند، هرچند مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا گفته است که در این اجلاس اشتراک نمی‌کند.

پومپیو قبلاً از سخن گفتن در این مود خودداری کرده بود، ولی در اواخر در یک مصاحبه در مورد دخالت روسیه در امور افغانستان گفته است که این کدام گپ نو نیست و او بارها این موضوع را با مقام‌های روسیه مطرح کرده است.

قبل از این مجله تایم، نیویارک تایمز و یک شمار رسانه‌های دیگر امریکایی گفته بودند که یک واحد استخبارات نظامی روسیه سال گذشته برای این‌که طالبان عساکر امریکایی و ناتو را در افغانستان به قتل برسانند، پاداش نقدی پرداخت می‌کرد.

نیویارک تایمز در یک مطلب دیگر خود بعداً در این مورد نوشته بود که تحقیق کنندگان بر دو حادثه در سال ۲۰۱۹ تمرکز کرده اند که یکی آن انفجار انتحاری در نزدیکی پایگاه هوایی نظامیان امریکایی می‌باشد که در آن سه سرباز امریکایی کشته شدند.

نیویارک تایمز در شماره اخیر خود نوشته است اتهامات اخیر بسیار وحشتناک می‌باشند و به نوشته روزنامه مردم و مخصوصاً خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده اند مستحق جواب صادقانه می‌باشند.

  • دهیل

روزنامه دهیل سخنان قوماندان عمومی قوای امریکا در شرق میانه را اقتباس آورده است که می‌گوید باوری ندارد این امریکایی‌ها بخاطر دادن پاداش روسیه به طالبان کشته شده باشند.

او همچنان گفته است اگر روس‌ها به طالبان پول داده باشند یا خیر، طالبان در چند سال گذشته حتی الامکان سعی کرده اند که بر نظامیان امریکایی حمله کند.

  • اوچا

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد "اوچا" در صفحه انترنتی خود نوشته است که افغانستان از جمله آن کشورهای جهان می‌باشد که بیشترین بیجا شدگان داخلی و مهاجرین در خارج را دارد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان می‌گوید دو میلیون بیجا شده دیگر افغان را ثبت کرده است که با این ارقام شمار بیجا شدگان داخلی در افغانستان به چهار میلیون و یک صد هزار نفر می‌رسد.

به گفته این کمیشنری نسبت به هر ملت دیگر مهاجرت‌ها از افغانستان بیشتر می‌باشد.

XS
SM
MD
LG