لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

انعکاس مطالب افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • استارز اند استرایپس

روزنامۀ استارز اند استرایپس به اصرار دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به خروج نیروهای کشورش از افغانستان پرداخته است.

در مطلب آمده که ترمپ ماه گذشته با رهبران وزارت دفاع خود در بارۀ تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان صحبت کرده بود. در ادامه از قول مقام‌های امریکایی آگاه از موضوع آمده که ترمپ بر کاهش چشم‌گیر نیروهای امریکایی در افغانستان تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر اصرار می‌ورزید.

اما نویسنده گفته که به ترمپ گفته شده که کاهش نیروهای امریکایی پایین‌تر از تعداد ۸،۶۰۰ نیرو در افغانستان بسته به شرط هایی توافق قطر است که هنوز تطبیق نشده.

مرحلۀ نخست توافق به پایان رسیده. اکنون شرط‌های مرحلۀ دوم کاهش خشونت، تکمیل روند مبادلۀ زندانیان و آغاز مذاکرات بین افغانان است.

در ادامه می‌خوانیم که مقام‌های نظامی از دیر زمانی انتظار داشته اند که تعداد نیروهای امریکایی در شرق میانه و افغانستان کاهش یابد عمدتاً به سه دلیل: سرکوبی گروه دولت اسلامی، امیدواری به جورآمد سیاسی در افغانستان و شاید هم مهمتر از همه تمایل ترمپ به کاهش دخالت کشورش در منازعات مبتنی بر شورشگری.

اما منتقدان بدان باورند که کاهش حضور امریکا در منطقه با تعهد ادارۀ ترمپ به اعمال فشار حداکثری بر ایران در تناقض است.

  • گاردین

گاردین به قصۀ دخترِ در ولایت غور پرداخته که گفته انتقام خون پدر و مادرش را از جنگجویان طالبان گرفته است.

در مطلب آمده که قمرگل نوجوان با برادر خردش با گروهی از شورشیان مهاجم در روستای گریوه جنگیده.

او با رادیو آزادی هم صحبت کرده است.

قمرگل گفته که ساعت یک شب در خانه خواب بودند که دروازۀ دهلیز‌شان تک‌تک شد و مهاجمان وارد شدند و پدر و مادرش را تیرباران کردند. قمرگل افزوده که او هم دو مهاجم را با گلوله کشت.

نام قمرگل در سرخط رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم از او تقدیر کرده است.

برخی‌ها در شبکه‌های اجتماعی او را قهرمان خطاب کرده اند.

طالبان هنوز در مورد رویداد هفتۀ گذشته به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

اما در مطلب گاردین آمده که طالبان غالباً کسانی را که گمان برند با حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی افغان کار می‌کنند، هدف قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG