لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

عرب نیوز به نشست دیپلوماتیکِ افغانستان و پاکستان تمرکز کرده است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

عرب نیوز

روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز در شماره اخیرش به نشست دیپلوماتیک بین افغانستان و پاکستان پرداخته که به روز دوشنبه در کابل برگزار شد.

وزارت خارجه افغانستان در این مورد گفت که یک هیئت چهل نفره پاکستانی برای اشتراک در دومین نشست "بررسی پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی" به کابل آمد.

در اعلامیۀ این وزارت آمده که در بخش سیاسی و دیپلوماتیک تفاهم صورت گرفت که اسلام‌آباد از یک افغانستان دیموکراتیک، صلح آمیز، مستقل، یک پارچه و با ثبات حمایت خواهد کرد و خواستار آغاز مذاکرات بین افغانان به رهبری و مالکیت افغانها می‌باشد.

عرب نیوز می‌نویسد، سفر هیئت پاکستانی به کابل کمتر از یک هفته پس از دعوت نماینده‌های سیاسی طالبان از سوی وزارت خارجه پاکستان صورت گرفت.

روزنامه به ملاقات میان هیئت گروه طالبان به رهبری ملاغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان اشاره کرده که در آن به قول گروه طالبان روی مسایل مانند روند صلح، تجارت بین افغانستان و پاکستان و مشکل مهاجرین افغان صحبت شده.

در ادامه به نقل از گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان آمده که نشست روز دوشنبه با هیئت پاکستانی هیچ ربطی با سفر نماینده‌های طالبان به پاکستان نداشت و این نشست پیشاپیش برنامه ریزی شده بود.

گاه‌گاه بر پاکستان اتهام وارد شده که در موضوع صلح افغانستان صادق نیست و نقش دوگانه بازی می‌کند، اتهامی که پاکستان آن‌را همواره رد کرده.

  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا به سیلاب‌های اخیر در افغانستان پرداخته و نوشته که هنوز هم شماری زیاد از افراد ناپدید اند.

گاردین به خانواده‌های قربانیانی پرداخته که در جاری شدن سیل در پروان نه‌تنها عزیزان شان‌را بلکه همه هستی شان‌را هم از دست دادند.

خواجه زاده جسد پسر جوانش را که از زیر خرابه‌ها پیدا کرد نیمه شب دوباره به خاک سپرد.

او به گاردین گفته که نه‌تنها فرزند ۳۵ ساله خود را در سیل از دست داد بلکه خانه او به‌کلی تخریب شد و اکنون این مرد ۷۰ ساله بی‌خانه شده است.

جاری شدن سیل سه شنبه گذشته در پروان جان ده‌ها تن را گرفت و صد‌ها تن دیگر را زخمی کرد.

گاردین به نقل از یک ترکاری فروش در شهر چاریکار مرکز پروان نوشته که گفته است، هنوز هم افراد زیادی ناپدید اند و خانواده‌ها در پی اجساد عزیزان شان می‌گردند.

روزنامه گاردین به نقل از شبکه متخصص امنیت اقلیمی نوشته، جاری شدن سیلاب‌ها در افغانستان معمول است، این کشور کوهستانی و خشک همواره در معرض خطرات مانند، سیل، خشک‌سالی، برف‌کوچ و رانش زمین قرار دارد.

در این گزارش افغانستان به‌عنوان یکی از آسیب پذیرترین کشورها در شاخص تهدید اقلیمی سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است.

گاردین به نقل از این گزارش نوشته که افغانستان در قرن نوزدهم دارای جنگل‌های فراوان بود که باعث ایجاد فراز و نشیب شده و جریان آب را کُند می‌کرد، اما قطع جنگلات سبب شده تا پوشش جنگلات افغانستان را به یک اعشاریه پنج درصد برساند که به گفته این شبکه، خطر سرازیرشدن سیل را در سرتاسر این کشور افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG