لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

الکساندر لوکاشینکا در میان موجی از اعتراض‌ها حلف وفاداری یاد کرد


الکساندر لوکاشینکا، رئیس جمهور بلاروس هنگام مراسم سوگند وفاداری در منسک
الکساندر لوکاشینکا، رئیس جمهور بلاروس هنگام مراسم سوگند وفاداری در منسک

بعد از این‌که الکساندر لوکاشینکا برای دور ششم ریاست جمهوری، مراسم تحلیف را بجا کرد، اعتراض‌ها در شهر منسک پایتخت این کشور افزایش یافته و به فهرست کشورهای افزوده شده که نمی‌خواهند حکومت جدید بلاروس را به رسمیت بشناسند.

رئیس جمهور الکساندر لوکلشینکا، دیروز چهارشنبه (۲۳ سپتمبر) با وجود تقاضاهای بی‌پیشینه مخالفان‌اش برای استعفای او، در مراسمی سری حلف وفاداری یاد کرد. اقدامی‌که دفعتاً با انتقادهای مخالفانش همراه شد.

مخالفان، نتایج انتخابات ریاست جمهوری نهم ماه اگست را نمی‌پذیرند. بعد از اعلام نتایج انتخابات مظاهرات گستردهٔ مردم در این کشور آغاز شد.

پیش از این اتحادیه اروپا و ایالات متحدهٔ امریکا سرکوب تظاهرات از سوی حکومت لوکاشینکا را به شدیدترین الفاظ تقبیح کردند.

اعتراض‌ها در بلاروس
اعتراض‌ها در بلاروس

اکنون پس از مراسم سوگند رئیس جمهور الکساندر لوکاشینکا، دنمارک، لاتویا، لتوانیا، جرمنی، سلواکیا، جمهوری چک، پولند و ایستونیا اعلان کردند که آن‌ها حکومت رئیس جمهور لوکاشینکا را به رسمیت نمی‌شناسند.

اما روسیه با رئیس جمهور لوکاشینکا مناسبات خوب دارد. در مسکو دمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از تبصره در مورد مراسم سوگند لوکاشینکا، خودداری کرد.

پسکوف گفت، لوکاشینکا چنین فیصلهٔ کرده و به این معنی که همین طور به نظرش منطقی می‌آید.

بعد از مراسم سوگند لوکاشینکا، بر اساس خبر تلویزیون کرنت تایم بیش از پنج هزار نفر در شهر کهنهٔ منسک گردهم آمدند.

سازمان حقوق بشر بلاروس خبر داد که بعد از این مراسم پولیس تعداد زیادی را دستگیر کرد. خبرگزاری دولتی بلاروس می‌گوید، در مراسم تحلیف صدها مقام عالی رتبه بلاروس اشتراک کرده بودند.

بازداشت معترضان توسط پولیس بلاروس
بازداشت معترضان توسط پولیس بلاروس

الکساندر لوکاشینکا در این مراسم سخنرانی کرد. پیش از این، لوکاشینکا حکومت‌های غربی را متهم کرده بود که متعرضان را به مظاهرات تشویق می‌کند.

سوتلانا تیخانوفسکایا نامزد عمده در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس اندکی پس از مراسم تحلیف گفت، هیچ گاهی پیروزی پر از تقلب لوکاشینکا را نمی‌پذیرد. او از مردم بلاروس خواست که اعتراض‌های مدنی‌شان را ادامه دهند.

بلاروس ۹ میلیون نفر جمعیت دارد.

XS
SM
MD
LG