لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۹

وزارت صلح: ۴ عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح از قطر به کشور بازگشته‌اند


مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌ افغان‌ها در قطر
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌ افغان‌ها در قطر

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که چهار عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت از قطر به کشور بازگشته‌اند.

وزارت دولت در امور صلح تأیید کرده که سعادت منصور نادری، فوزیه کوفی، حکیم‌الله نقیبی و متین بیک، اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت به دلایل شخصی به افغانستان بازگشته‌اند.

عزیزالله فضلی، مشاور این وزارت به رادیو آزادی گفت که تا چند روز دیگر به قطر بازخواهند گشت.

عزیز الله فضلي
عزیز الله فضلي

آقای فضلی افزود: "چهار نفر برگشته‌اند. متین بیک به دلیل حوادث اخیر در تخار که در آن برخی از دوستانشان زخمی شده‌اند، آمده است. من هیچ اطلاعی در مورد دلیل آمدن خانم کوفی ندارم. وزیر دولت در امور صلح یعنی، سید سعادت منصور نادری، ممکن است برای انجام کارهای ناتکمیل وزارت آمده باشد."

وی افزوده که افزون برهیئت دولت افغانستان، به دلیل نبردهای روزهای پسین نزدیکان جنگجویانی که برای مذاکرات در قطر بودند نیز به رخصتی رفته‌اند.

اما احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی طالبان در قطر، ادعاهای فضلی را رد کرد و گفت که هیچ یک از اعضای آنها به خانه‌های خودن بازنگشته‌اند.

در همین حال، حاجی دین‌محمد، عضو شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، بازگشت برخی از اعضای هیئت حکومت افغانستان را تأیید کرده است.

حاجي دین محمد
حاجي دین محمد

آقای دین‌محمد می‌گوید که بازگشت این چهار عضو تأثیری در مذاکرات صلح افغانستان نخواهد داشت، زیرا به گفته او چهره‌های اصلی همچنین برای مذاکرات در قطر حضور دارند و این روند را به پیش می‌برند.

او می‌افزاید: "مذاکرات صدمه‌ای نمی‌بیند، زیرا اساساً کسانی که نقش بنیادین دارند مانند نادر نادری و ستانکزی آنجا صحبت می‌کنند. این افراد چند نفر دیگر هستند که در مذاکرات تأثیر دارند، این افراد که بازگشته‌اند مطمئن هستم تأثیر خاصی در مذاکرات نخواهند داشت."

نزدیک به دو ماه پیش، هیئتی ۲۱ نفره از جانب دولت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان به قطر رفت، اما تاکنون حتی برای مذاکرات مقدماتی نیز توافقی میان دو طرف صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG