لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

انعکاس مطالب افغانستان در برخی روزنامه های جهان


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

نیویار تایمز

یک شاروال افغان که از چندین سوء قصد جان بسلامت برد بی‌پدر شد. تحت همین عنوان روزنامه نیویارک تایمز مطلبی را نشر نموده و به کشته شدن پدر شاروال میدان شهر ظریفه غفاری اشاره کرده است.

خانم غفاری از چندین حمله کشنده نجات پیدا کرده، اما روز پنجشنبه پدرش در پیشروی خانه‌اش در کابل بقتل رسید.

در افغانستان تعداد بسیار کم زنان بکارهای دولتی اشتغال دارند و با تعیین شدن خانم غفاری به حیث شاروال مخالفت‌های زیاد وجود داشت.

دلیل کشته شدن پدر وی دگروال عبدالواسیع غفاری تا هنوز معلوم نیست اما خانم غفاری در صحبت با رادیو آزادی تمام کسانی را ملامت کرد که در آزادی ۵ هزار زندانی طالبان نقش داشتند.

نیویارک تایمز می‌افزاید خانم غفاری به این باور است که طالبان نمی‌خواهند او شاروال میدان شهر باشد و آنها به همین دلیل پدرش را به قتل رساندند.

او همچنان گفته است دلش شکسته و نمی‌داند به کی اتکا کند ولی حتی اگر تلاش برای قتلش هم صورت بگیرد از کار دست نمی‌کشد و دیگر از مرگ ترس ندارد.

پدر خانم غفاری قوماندان قول اردوی قوای خاص عملیاتی بود.

ایست ایشا فوروم

نشریه ایست ایشا فوروم که از استرالیا نشر می‌شود به مشکلات در مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در قطر اشاره نموده و می‌نویسد که مشکل بین آنها بسیار واضح می‌باشد زیرا از ۱۲ سپتمبر تا حال آنها نتوانسته اند در باره اجندای مذاکرات اصلی به موافقه برسند.

نشریه می‌نویسد با وجود سفر رئیس جمهور اشرف غنی در ۵ اکتوبر به قطر و خواست کمک وی از مقامات این کشور و سفر رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان عبدالله عبدالله به پاکستان و تعهد مقامات پاکستانی، در مذاکرات صلح قطر پیشرفتی مشاهده نشده است.

علاوه بر آنکه در مذاکرات دوحه کدام پیشرفت نیست جنگ‌ها در داخل افغانستان بسیار زیاد شده.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش اخیر خود گفته است که در سه ماه اخیر جنگ در افغانستان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

دپلوماسی

نشریه دپلوماسی در شماره اخیر خود در مورد افزایش موانع در راه برنامه‌های انکشافی هند در افغانستان مطلبی را نشر کرده.

دپلوماسی می‌نویسد در دو دهه گذشته هند با رساندن کمک‌های غیرنظامی به افغانستان خود را همچون یک بازیکن مهم در این کشور ثابت کرده است و بر عکس پاکستان، با داشتن نقش بزرگ در برنامه‌های بازسازی افغانستان در دل مردم این کشور جا گرفته است.

نشریه دپلوماسی می‌نویسد در دو سروی بین‌المللی در افغانستان واضح شده است که هند در بین مردم افغانستان نسبت به تمام کشورهای دیگر شهرت خوبتر دارد. اما به نوشته نشریه حالا در راه کمک‌های هند به افغانستان موانع افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG