لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

سیاست خارجی در ادارۀ بایدن در دست چه کسانی خواهد بود؟


جوبایدن
جوبایدن

احتمال زیاد میرود که سیاست‌های خارجی امریکا در حکومت جو بایدن تاحدی زیاد در دست افراد باتجربۀ اداره اوباما باشد. جو بایدن که هشت سال معاون رئیس جمهور اوباما بود، قبل از آن به حیث یک سناتور باتجربه چندین سال ریاست کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا را هم به دوش داشت.

رئیس جمهور منتحب جو بایدن و معاون منتخب وی کمالا هریس وعدۀ ایجاد ادارۀ را داده اند که به گفته آنها، جایگاه امریکا در سطح بین‌المللی را احیا کند.

کاملا هریس
کاملا هریس

قرار است جو بایدن مانند هر رئیس جمهور جدید دیگر برای ۴ هزار کرسی افراد جدید را بگمارد. وزارت‌های خارجه، دفاع، مشاوریت امنیت ملی و ریاست سی‌آی‌ای مهمترین‌ها اند و در اولویت قرار دارند.

باوجود آنکه بایدن و همکاران‌اش وعده داده اند مهمترین کرسیها به کسانی داده میشود که تجربۀ کار در ادارۀ اوباما را دارند ولی این به معنای تداوم اداره اوباما نیست.

سیاستهای اداره بایدن در برابر چین، روسیه، ایران و ناتو متفاوت خواهد بود

در جمله افرادی که به حیث نامزدان قوی احتمالی برای مهمترین کرسیهای اداره بایدن دیده میشوند نامهای ذیل را میتوان دید.

کریستوفر کونس و کریس مورفی دو نامی اند که در رابطه با وزارت خارجه امریکا از آنها یاد میشوند. کریستوفر کونس ماه گذشته مقالۀ طویلی را تحت عنوان سیاست خارجی دوحزبی هنوزهم ممکن است نوشته بود و خودش را به حیث کسی معرفی کرد که حاضر است با جمهوریخواهان کار کند.

کریس مورفی کسی است که به وضاحت بر ضد روسیه و در حمایت از اوکراین و دیگر کشورهای اروپای شرقی صدا بلند میکند.

مشکل اینجاست که اگر یک سناتور دموکرات وزیر خارجه شود جایش در سنا که فعلاً در کنترول جمهوریخواهان است خالی خواهد شد. انتونی بلینکن که در ادارۀ اوباما مشاور امنیت ملی بود و در دهه ۱۹۹۰ با بیل کلینتن کار کرده بود هم در جمله کسانی است که از وی به حیث نامزد احتمالی وزارت خارجه باد میشود.

وزارت دفاع کرسی مهم دیگر است که در مورد آن گمانه زنی‌های زیاد وجود دارد.

در این بخش از میشل فلورنوی نام گرفته میشود که اگر به این کرسی گماشته شود اولین وزیر دفاع زن در تاریخ امریکا خواهد بود.

خانم فلورنوی در ماه اگست در فوروم امنیتی اسپین از امریکا خواسته بود، برای اهداف بازدارنده علیه چین و روسیه، بالای تکنولوژی جدید امنیتی سرمایه‌گذاری کند. ما به یک سیستم از سوق و اداره نیاز داریم که به واسطه هوش مصنوعی به پیش برود تا در حالات رقابتی مقابلۀ ما ممکن باشد. ما باید سیستمی اوتومات و هوشمندی را ایجاد کنیم که در کنار نیروی بشری فعالیت کند.

مشاور امنیت ملی ادارۀ بایدن کی خواهد بود؟

ترمپ ۴ مشاور امنیت ملی را تجربه کرده بود. بارک اوباما نیز سه مشاور امنیت ملی را تجربه کرد، ولی در رابطه با مشاور امنیت ملی بایدن از سوزن رایس نام گرفته میشود، خانمی که زمانی سفیر امریکا در ملل متحد بود و در واشنگتن به حیث زنی تیززبان و خیلی نیرومند شناخته میشود.

سوزن رایس
سوزن رایس

در رابطه با ریاست سی‌ای ای در ادارۀ بایدن باید گفت که گمانه زنیهای در مورد جینا هاسپل یکی از کارمندان سابقه دار سی‌ای ای موجود است.

ولی شماری از دموکراتها به سبب دخالت هاسپل در نحوۀ تحقیقات کارمندان سی آی‌ای بعد از حملات یازدهم سپتمبر راضی نیستند، نحوۀ تحقیقاتی که نه تنها در امریکا بلکه در جهان گاهگاه به حیث شکنجه تلقی شده است.

XS
SM
MD
LG