لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

کنفرانس بین‌المللی ۲ روزه کمک به افغانستان در ژنو سویس آغاز شد


محمد حنیف اتمر
محمد حنیف اتمر

کنفرانس بین‌المللی دو روزه کمک به افغانستان امروز در ژنو سویس آغاز شد.

کنفرانس بین‌المللی دو روزه "افغانستان ۲۰۲۰" امروز در ژنو سویس برای اعلام کمک‌های بین‌المللی به افغانستان برگزارشده است.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفته که حکومت این کشور با جامعه جهانی برای دریافت این کمک‌ها یک برنامه چهار ساله تدوین کرده است.

این برنامه شامل صلح پایدار، امنیت غذایی، مبارزه با فقر، خودکفایی نهادهای دولتی، سرمایه‌گذاری روی منابع درآمدزا و مبارزه با ویروس کرونا می‌شود.

با این همه، شماری از اعضای مجلس نمایندگان این کنفرانس را فرصت مناسبی برای حکومت افغانستان می‌دانند، اما تأکید دارند که کشورهای کمک‌کننده باید شرایطی برای اهدای این کمک‌ها در نظر گیرند.

نعمت‌الله کریاب و حفیظ‌الله جلیلی دو عضو ولسی جرگه در این باره می‌گویند: "با در نظر داشت وضعیت جهان معلوم می‌شود که به مانند گذشته کمک نمی‌باشد و کمک‌های کنونی را نیز با در نظرداشت شرایط خواهند داد و خوب این است که شرایط بسیار دشوار شود تا نتیجه ملموس بدهد و به خیر مردم افغانستان تمام شود."

او افزود: "کنفرانس ژینوا بسیار دستاورد خوبی خواهد بود، اگر مردم افغانستان واقعا بتوانند از آن استفاده کنند. کمک‌هایی که جامعه بین‌المللی در کنفرانس ژینوا تصمیم دارند که وعده دهند، به نظر من برای مردم افغانستان خیلی خوب است."

کنفرانس "افغانستان ۲۰۲۰ " با میزبانی افغانستان، فنلند و ملل متحد برگزار می‌شود که در آن نمایندگان نزدیک به صد کشور و سازمان بین‌المللی اشتراک می‌کنند.

انتظارمیرود، در روز نخست این نشست روی به میان آوردن صلح پایدار، راهکار‌های اجتماعی و مبارزه با فساد، اولویت‌های اقتصادی و اثربخشی این کمک‌ها بحث شود.

در روز دوم این نشست که ساعت ۹ بامداد آغاز می‌شود، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و آنتونیو گوترِش سرمنشی سازمان ملل متحد از سخنرانان عمده آن خواهند بود.

امریکا که از حامیان مالی و متحدان استراتیژیک افغانستان، پیش از این از تمدید کمک‌هایش در این نشست خبر داده‌است.

در همین حال شماری از باشندگان کابل نیز انتظار دارند تا به افغانستان در این نشست به گونه‌گسترده کمک شود.

سمیع‌الله و حلیمه از باشندگان کابل: "افغانستان چون یک کشور رو به انکشاف است و ضرورت به حمایت مالی دارد به این دلیل این کنفرانس به ما بسیار مهم است تا در این کنفرانس بتوانیم حمایت دیگر کشورها را به دست آوریم تا در چهار سال آینده از این کمک‌ها استفاده کنیم."

او افزود:‌"اگر در این کنفرانس بودجه کافی برای هر بخش افغانستان چه اجتماعی، اقتصادی و یا فرهنگی باشد؛ در نظر گرفته شود این گامی خوب است چون افغانستان فعلا ضرورت دارد به پشتیبانی ممالک دگر."

بار گذشته درسال ۲۰۱۶ جامعه جهانی نشست بزرگ کمک به افغانستان را دربروکسل برگزارکرد، که درآن ۱۵ میلیارد ودوصد میلیون دالر تعهد کمک صورت گرفت.

پوهاند بشیردودیال استاد پوهنزی اقتصاد پوهنتون ننگرهار به این نظراست. که درقسمت مصرف کمک‌های بین المللی به هدف توسعه بخش‌های مختلف درگذشته توجه کمترصورت گرفته است،حالا نیازاست تا حکومت افغانستان به این موضوع توجه جدی نماید.

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG