لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

معترضان در ارمنستان خواستار استعفای صدراعظم‌ این کشور شدند


هزاران معترض در ایروان پایتخت ارمنستان. December 5, 2020
هزاران معترض در ایروان پایتخت ارمنستان. December 5, 2020

معترضان در میدان آزادی در مرکز ایروان پایتخت ارمنستان برضد نیکول پاشینیان صدراعظم کشورشان شعار سر داده و او را خائن خطاب کردند.

معترضان از پاشینیان خواستند تا هرچه زودتر از سمتش کنار رود.

ارمنستان در پی معاملۀ که در ۱۰ نومبر با میانجیگری مسکو توافق شد به جنگ چهل و چهارروزه با آذربایجان برسر منطقه جنجال برانگیز ناگورنو قره‌باغ خاتمه بخشید.

اما این توافق باعث شد تا ارمنستان را دچار بحران سیاسی کند.

توافق دهم نومبر به آذربایجان اجازه می‌دهد که یک بخش قابل توجۀ ناگورنو قره‌باغ را که در جریان درگیری تصرف کرده حفظ کند و همچنان کنترل ساحات اطراف این منطقه کوهستانی را به دست گیرد، ساحاتی که از ۱۹۹۴ میلادی در کنترل ارمنستان بود.

همچنان بر بنیاد این توافق، حدود دو هزار تن از نیروهای حافظ صلح روسیه برای حفظ امنیت در ناگورنو قره‌باغ مستقر خواهند شد اما مسائل مهم در پیوند به وضعیت نهایی این منطقه نا مشخص مانده.

این نیروهای روسی از دهلیز استراتژیک لاچین یگانه راه ارتباطی این منطقه و ارمنستان نیز حفاظت خواهند کرد.

ناگورنو قره‌باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده اما ارمنی تبارها که بخشی اعظم جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند حاکمیت آذربایجان را در آنجا نپذیرفته اند.

هفده گروه مخالف سیاسی که بخاطر توافق اخیر خشمگین اند خواهان استعفای نیکول پاشینیان صدراعظم ارمنستان شده اند.

این گروه‌ها اعتراضات چندین هزار نفری هفته‌های اخیر در ارمنستان را راه اندازی کرده اند.

نیکول پاشینیان صدراعظم ارمنستان
نیکول پاشینیان صدراعظم ارمنستان

اما پاشینیان تا هنوز هیچ اشاره به قصد داشتن برای کنار رفتن از سمتش را نکرده است.

در حالی که نیکول پاشینیان صدراعظم ارمنستان گفته که توافق‌نامه دهم نومبر با آذربایجان توافق بدی بوده اما او تاکید کرده که این توافق می‌تواند بقای منطقه ناگورنو قره‌باغ را تضمین کند.

او همچنان شکست ارمنستان در جنگ ناگورنو قره‌باغ را به رهبری گذشته کشورش ربط داده و گفته که رهبری سابق، ارمنستان را در یک موقعیت دشوار دیپلوماتیک قرار داد که براساس آن اردوی این کشور آمادگی مقاومت در برابر حمله آذربایجان را نداشتند.

XS
SM
MD
LG