لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

گاردین: تهدید علیه خبرنگاران در افغانستان رو به افزایش است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

یک تعداد روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود در مورد کشته شدن خبرنگار و فعال حقوق زن ملاله میوند مطالبی را به نشر رسانده اند.

خبرنگار تلویزیون انعکاس ملاله میوند دیروز صبح در شهر جلال آباد زمانی که به‌سمت کار روان بود از سوی افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفته و با راننده‌اش کشته شد.

  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در مورد ملاله می‌نویسد که حادثه کشته شدن این خبرنگار و فعال حقوق زن نشان می‌دهد که خشونت و تهدید علیه خبرنگاران در افغانستان رو به افزایش است.

به نوشته روزنامه با این حادثه تعداد ژورنالستان و کارمندان رسانه‌ها که در سال جاری در افغانستان کشته شده اند به ده نفر می‌رسد. روزنامه می‌نویسد ۵ سال قبل افراد مسلح مادر ملاله میوند را که او هم یک فعال حقوق بود هدف قرار داده و بقتل رساندند.

گاردین در دوام مطلب خود می‌نویسد ماه گذشته خبرنگار رادیو آزادی الیاس داعی درشهر لشکرگاه مرکز ولایت هلند کشته شد و چند روز بعد آن خبرنگار سابق تلویزیون طلوع یما سیاووش در نتیجه انفجار در کابل جان داد.

روزنامه می‌افزاید حکومت افغانستان، اتحادیه اروپا، سفارت جرمنی در کابل و سفیر بریتانیا در اینجا حملات را بر خبرنگاران و فعالان حقوق محکوم کرده اند.

این بار هم رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی، رییس شورای عالی مصالحه ملی عبدالله عبدالله، نهاد دفاع از خبرنگاران نی با نشر اعلامیه‌ها، کشته شدن خانم ملاله را محکوم کرده اند.

سفارت جرمنی در تویتر خود نوشته است روز بین‌المللی حقوق بشر با کشته شدن یک خبرنگار در افغانستان آغاز شد.

اداره معاونت ملل متحد در افغانستان یوناما گفته است کشته شدن یک خبرنگار زن در افغانستان و آنهم در روز بین‌المللی حقوق بشر یک خبر تکان دهنده می‌باشد.

روزنامه گاردین ادامه می‌دهد کشورهای کمک‌کننده نگرانی دارند که با بیرون رفتن قوای خارجی از افغانستان در سال آینده ممکن است طالبان به یک شکلی در حاکمیت شامل خواهند شد و راه پیشرفت‌هایی را که در تقریباً دو دهه در افغانستان حاصل شده، خواهند بست.

  • میل آن لاین

نشریه میل آن لاین در شماره اخیر خود نوشته است که ملاله میوند ۲۴ ساله به وضاحت می‌گفت که خبرنگاران زن در افغانستان تحت فشار زیاد قرار دارند. ماه فبروری گذشته ملاله در یک صحبت با رادیو آزادی گفته بود که بدون صلح در جامعه زنده‌گی ممکن نیست و صلح می‌تواند تمام نیازمندی‌های یک جامعه را فراهم بسازد.

روزنامه اندیپدنت می‌نویسد ملاله علاوه برآنکه خبرنگار رادیو و تلویزیون بود، فعال حقوق هم بود که از حقوق زنان و اطفال دفاع می‌کرد.

روزنامه بدون آنکه از خبرنگار رایو آزادی در هلمند، الیاس داعی نام ببرد نوشته است در یک ماه دو خبرنگار در افغانستان کشته شده اند.

روزنامه از قول سازمان خبرنگاران بدون سرحد نوشته است که می‌گوید افغانستان خونین‌ترین کشور برای ژورنالستان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG