لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

نیویورک تایمز: چین برای حمله برنظامیان امریکایی در افغانستان جایزه تعیین کرده است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

شماری از روزنامه‌های غربی به گزارشی اشاره کرده اند که گویا چین به طالبان انعام داده است که سربازان امریکایی را در افغانستان هدف قرار بدهند.

  • نیویورک تایمز​

روزنامه نیویورک تایمز در شماره‌ اخیر خود می‌نویسد در ماه دسمبر گزارش‌های استخباراتی به رییس جمهور ترمپ رسید که چین به گروه‌های مسلح در افغانستان برای حمله برنظامیان امریکایی جایزه تعیین کرده است.

به باور روزنامه این اطلاعات چند ماه بعد از آن نشر شد که رییس جمهور ترمپ معلومات مشابه این را در مورد روسیه رد کرد.

روزنامه‌نگار مشهور نیویورک تایمز (مایکل کرولی) می‌نویسد این واضح نیست که چین پول داده است و یا اینکه واقعاً بر امریکایی‌ها در افغانستان حملات انجام شده یا خیر؟ ولی ادارات استخباراتی در این مورد اطلاعات سردرگم بدست آورده که چندان دقیق نیستند.

در مطلب نیویورک تایمز آمده است که در ۱۷ ماه دسمبر اسناد تحریری استخباراتی در این رابطه به رییس جمهور ترمپ داده شد. به نوشته روزنامه مشاور امنیت ملی رابرت او براین این اطلاعات را به‌طور شفاهی هم به رییس جمهور رسانده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد این خبر در یک زمانی نشر شده که مقامات اداره رییس جمهور فعلی دونالد ترمپ از جمله رییس اداره استخبارات ملی وی جان راتکلیف تلاش دارند فشارها را بر چین بیشتر بسازند، تا این امیدها محدود شود که اداره جو بایدن رییس جمهور منتخب کوشش خواهد کرد تنشها را با چین کاهش بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین وانگ وان بین روز پنجشنبه گفت که این ادعاها کاملاً جعلی می‌باشند و عقل آن را قبول نمی‌کند.

  • دِ هیل

روزنامه دِ هیل دراین مورد می‌نویسد اگر ثابت شود که این اطلاعات واقعیت دارد، تاثیر آن بالای روابط امریکا و چین جدی خواهد بود و تشنج بین دو قدرت بزرگ بیشتر خواهد شد.

به نوشته روزنامه دِ هیل در این موضوع در صفحه انترنتی اکسیوس هم اشاره شده بود و این صفحه انترنتی که از واشنگتن نشر می‌شود معلومات خودرا از مقامات امریکایی بدست آورده بود.

به نوشته دِ هیل مقامات که دراین مورد با اکسیوس صحبت کرده اند نگفته اند که این اطلاعات را از کجا و در چه زمانی بدست آورده اند.

روزنامه از قول ویب سایت اکسیوس می‌نویسد که چین در پروسه صلح با مقامات طالبان صحبت کرده و به‌گفته یب‌سایت، چنین تماس‌های آن به همین بخش منحصر است، اما از سوی دیگر اسلحه ساخت چین به شکل‌های مختلف به افغانستان راه یافته است.

XS
SM
MD
LG