لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

نگرانی نهادهای ناظر انتخاباتی از برگزاری ۴ انتخابات همزمان در افغانستان


آرشیف
آرشیف

نهادهای ناظر بر انتخابات در برابر آمادگی کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری چهار انتخابات در سال ۱۴۰۰ خورشیدی در افغانستان واکنش نشان دادند.

این نهادها می‌گویند که وضعیت امنیتی در کابل و سایر ولایت‌های افغانستان نگران‌کننده است و برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی، شورای ولسوالی‌ها، شاروالی‌ها و انتخابات ولسی جرگه در غزنی ممکن نیست.

نعیم اصغری، رئیس موسسه انتخابات عادلانه و آزاد افغانستان «فیفا» روز سه‌شنبه (۳۰ جدی) به رادیو آزادی گفت که پیش از برگزاری انتخابات باید سیستم انتخابات این کشور با توافق احزاب سیاسی و همآهنگی نهاد‌های ناظر اصلاح شود.

محمد نعمیم اصغری
محمد نعمیم اصغری

او اما می گوید، اگر در اوضاع کنونی و بدون اصلاحات لازم در سیستم انتخابات این کشور انتخابات برگزاری شود، سمبولیک و پر از تقلب خواهد بود:

آقای اصغری گفت: "اگر بخواهیم که به شکل سمبولیک همانگونه که در گذشته‌ها انتخابات با تقلب گسترده برگزار شد، باز هم برگزار شود، در این صورت هم باخت جمهوریت خواهد بود و هم می‌تواند چالش جدی را برای روند جاری صلح نیز به وجود بیاورد."

در همین حال صغرا سعادت، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) گفته که تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی، شورای ولسوالی‌ها، شاروالی‌ها و ولسی جرگه در ولایت غزنی در سال ۱۴۰۰ تکان‌دهنده است.

خانم سعادت گفته که افغانستان از نظر امنیتی در وضعیت دشواری قرار دارد و هنوز بودجه برگزاری این انتخابات‌ها نیز تدارک نشده است.

این در حالی است که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه در دیداری با محمداشرف غنی رئیس جمهوری، طرح برگزاری چهار انتخابات در سال پیش رو ارائه کردند.

حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

حبیب‌الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهوری در این دیدار گفت که تلاش می‌کند برای برگزاری این انتخابات‌ها در سال ۱۴۰۰ تسهیلات و بودجه فراهم کند.

آقای ننگ تاکید می‌کند که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات شفاف در سال پیش رو آمادگی کامل دارد.

آقای ننگ افزود: "کمیسیون مستقل انتخابات در سال ۱۴۰۰ برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و دیگر انتخابات‌ها از نظر فنی و عملیات آمادگی کامل دارد. ما تلاش داریم تا دوره غیرقانونی شوراهای ولایتی پایان یابد و مردم به گونه قانونی به آن راه پیدا کنند."

برگزاری انتخابات در ۲۰ سال گذشته در افغانستان با چالش‌ها و انتقادهای جدی روبه‌رو بوده و ادعاهای تقلب، این روند را به شدت متاثر کرده است.

حتی برآیند انتخابات ریاست جمهوری گذشته در افغانستان حکومت توافقی کنونی است که شورای عالی مصالحه ملی و نیمی از کابینه به عبدالله عبدالله واگذار شد و محمد اشرف غنی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات پیروز انتخابات و رئیس جمهور اعلان شد با عبدالله روی اصلاح سیستم انتخاباتی نیز توافق کرد.

امضای توافق میان آقایان عبدالله و غنی برای پایان بخشیدن به جنجال‌های انتخاباتی در افغانستان
امضای توافق میان آقایان عبدالله و غنی برای پایان بخشیدن به جنجال‌های انتخاباتی در افغانستان

انتخابات پارلمانی و شورای‌ ولایتی غزنی در پی جنجالی شدن انتخابات ۱۳۹۸ دیگر انتخاباتی در این ولایت برگزار نشده است.

همچنین انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و شاروالی‌ها نیز در سراسر افغانستان برگزار نشده است.

شاروال‌ها در حال حاضر از سوی رئیس جمهوری تعیین می‌شوند و ولسوالی‌ها در مشرانو جرگه نماینده ندارند.

XS
SM
MD
LG