لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

خانقای بهاوالدین در بلخ با تهدید ویرانی کامل مواجه است


خانقا بهاوالدین ولد
خانقا بهاوالدین ولد

خانقا بهاوالدین ولد پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر نامدار افغانستان با تهدید ویرانی کامل مواجه است.

دولت ترکیه در سال ۱۳۹۴ هجری تعهد کرده بود که به ارزش بالاتر از ده میلیون دالر امریکایی خانقا بهاوالدین ولد (پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی) را در زادگاه او بلخ بازسازی می‌کند.

دفتر هماهنگی کمک‌های دولت ترکیه یا تیکا در بلخ گفته بود که یک مدرسه دینی و همچنین یک شهرک به ساکنان اطراف این بنای تاریخ را نیز در ولسوالی بلخ اعمار می‌کند.

اکنون اما با گذشت بیش از ۵ سال ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گوید که دولت ترکیه به تعهد خود عمل نکرده است و بنای تاریخی خانقا بهاوالدین ولد در ولسوالی بلخ با تهدید نابودی مواجه است.

عطا محمد ساهو معاون این اداره به رادیو آزادی گفت: "خانقا بهاوالدین ولد به اثر حوادث طبیعی و همچنین به علت فرسودگی ساختمان‌اش در حالت نابودی است. دولت ترکیه تعهد کرده بود که این بنا را می‌سازد، اما به دلیل نا معلومی کارش متوقف شد."

خانقا بهاوالدین ولد، پدر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی
خانقا بهاوالدین ولد، پدر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی

تااکنون مقام‌های دیپلوماتیک ترکیه در افغانستان در پیوند به عدم تکمیل کار خانقا بهاوالدین ولد وضاحت نداده‌اند.

خانقا بهاوالدین ولد، جز ساحات باستانی در بلخ است که در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر مزارشریف در ولسوالی بلخ موقعیت دارد.

این بنا در جریان حمله مغول‌ها به بلخ صدمه دید و تاکنون دولت افغانستان برای این خانقاه فقط یک سرپوش آهنی ساخته تا از آن به طور نسبی در برابر برف و باران حفاظت کند.

ساکنان ولسوالی بلخ ولایت بلخ می‌گویند که حکومت باید برای نگهداری مصون بقایایی این خانقا تاریخی دست به کار شود.

صمیم خسرو ۲۲ ساله باشنده منطقه ایلمان ولسوالی بلخ به رادیو آزادی گفت: "این خانقا ارزش بزرگ فرهنگی و تاریخی به ما افغان‌ها دارد، وانمود می‌کند که آثار مولانا میراث متعلق به بلخ است و نه دیگر کشورها، حکومت باید با دانستن ارزش این خانقا آن را دوباره ترمیم و نگهداری خوب کند."

با این وجود، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز گفته که قصد دارد در سال ۱۴۰۰ هجری کار بازساخت و ترمیم خانقا بهاوالدین ولد پدر مولانا را با مصرف از بودیجه ملی آغاز می‌کند.

عبدالمنان شیوا شرق معین این وزارت با آن که رقم هزینه بازساخت خانقا بهاوالدین ولد را مشخص نکرده، اما گفته که این وزارت در کنار باز ساخت خانقا، یک مسجد، موزیم و تالاری برای اجرای رقص سماع نیز در محوطه این بنا ساخته خواهد شد.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از شاعران نام‌آور بلخ است که در سده هشت هجری می‌زیست، اشعار او که از دری به چندین زبان خارجی برگردان شده از شهرت جهانی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG