لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

لاس انجلیس تایمز: آیا امریکا می‌تواند در حالت کنونی نیروهایش را از افغانستان بیرون کند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • لاس انجلیس تایمز

روزنامه لاس انجلیس تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان آیا امریکا می‌تواند با در نظرداشت حالات کنونی قوای خودرا از افغانستان بیرون کند؟

به نوشته روزنامه از روی کاغذ قوای امریکا باید تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند، اما تا حال هیچ تضمینی برای انجام این کار وجود ندارد.

به نوشته روزنامه امریکا، نه حکومت افغانستان و نه هم طالبان هیچ یک کاملاً به مواد موافقتنامه امضا شده بین امریکا و طالبان پابند نمانده اند.

طالبان تعهد کردند که خشونت را کاهش می‌دهند، اما نکردند، حکومت افغانستان و طالبان به مذاکرات سازنده تعهد کردند، ولی مذاکرات متوقف است.

با در نظر داشت این مشکلات اداره نو رئیس جمهور جوبایدن در یک حالت تردد قرار گرفته که چگونه جنگی را که از سه رییس جمهور قبلی به او میراث مانده است تمام کند.

  • میل آنلاین

نشریه میل آنلاین در شماره اخیر خود نوشته است، متوقف شدن مذاکرات صلح افغانستان و افزایش خشونت‌ها در این کشور سبب شده است که اداره رئیس جمهور نو امریکا جو بایدن، موافقتنامه صلح امریکا با طالبان را بازنگری کند.

به نوشته نشریه در این روزها در حکومت امریکا بحث روی این است که آیا عملی کردن ضرب‌الاجل خروج تمام قوای امریکا از افغانستان تا اول ماه می یک گام مثبت است یا خیر؟

نشریه از قول جنرال کینیت مکنزی قوماندان قوای مرکز امریکا نوشته است که می‌گوید شرایط برای خروج قوا از افغانستان بجا آورده نشده است. جنرال مکینزی در جریان سفر به پاکستان در طیاره به خبرنگاران گفت طالبان تعهد کرده بودند که خشونت را کاهش می‌دهند، ولی این کار را نکرده اند.

او به انفجارها و کشتارهای هدفمند اشاره نموده و گفته است این درست است که بعضی از چنین حملات توسط گروه داعش و دیگر گروه ها انجام می‌شود، اما به گفته مکینزی کارهای آنها در مقابل کارهای طالبان ناچیز است. جنرال مکینزی تاکید نموده که این حملات کار طالبان است و هیچکس دیگر این حملات و انفجارها را انجام داده نمی‌تواند و به گفته او نقش طالبان دراین حملات واضح می‌باشد.

طالبان این خبرها را رد کرده و می‌گویند که گروه‌های دیگر جهادی این اعمال را انجام می‌دهند.

  • پی‌بی‌اس آنلاین

پی‌بی‌اس آنلاین می‌نویسد بعد از دو دهه مشارکت با امریکا و ناتو، اکنون قوای خارجی در حال خروج از افغانستان می‌باشند و قوای امنیتی این کشور را در جنگ علیه طالبان تنها رها می‌کنند و آن هم در یک زمانی که مذاکرات صلح افغانستان در قطر به بن بست داخل شده است.

پی‌بی‌اس می‌افزاید اداره رئیس جمهور جو بایدن با دو میراث اداره قبلی باید کار کند موافقتنامه صلح امریکا با طالبان و ضرب‌الاجل خروج قوای امریکا ازاین کشور. پی‌بی‌اس به این موضوع اشاره می‌کند که اکنون اداره جو بایدن با بازنگری موافقتنامه با طالبان باید موضوع خروج سربازان امریکایی از افغانستان را هم بازنگری کند.

XS
SM
MD
LG