لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

افغانستان

معترضان در غور: هیئت حقیقت‌یاب یافته هایش را با مردم شریک کند

معترضان در ولایت غور
معترضان در ولایت غور

معترضان در ولایت غور از هیئت حقیقت یاب خواستند که نتیجه بررسی هایش را در مورد قتل عزت الله بیک عضو شورای ولایتی غور با مردم شریک سازد.

هواداران عزت الله بیک می‌گویند که او به طور مرموز کشته شده و باید در این مورد بررسی همه جانبه صورت گیرد.

نورالله نوری یکی از معترضان گفت :" از شهادت عزت‌الله بیک دو ماه می‌گذرد، اما متأسفانه کوچکترین اقدام و حرکت جهت تأمین عدالت صورت نگرفته است، خواهش ما از رئیس جمهور و رهبری دولت این است که صدای مردم را گوش کند."

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در بیست‌وپنجم جدی پس از کشته شدن آقای بیک در توییتی گفت، که "نیروهای قطعات ویژه امنیت ملی تلاش کردند تا عزت الله بیک عضو شورای ولایتی غور را به اتهام ترور عبدالرحمان عطشان، معاون شورای ولایتی این ولایت و بسم الله عادل ایماق، مدیر مسئول رادیو صدای غور بازداشت کنند، اما آقای بیک به‌جای تسلیم شدن، به نیروهای امنیت ملی به درگیری پرداخت و کشته شد."

هیئتی نیز نزدیک به دو ماه پیش به هدایت ریاست جمهوری برای بررسی رویداد کشته شدن عزت الله بیک به غور سفر کرد، اما تا اکنون نتیجه بررسی‌هایش را همگانی نکرده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

سازمان ملل متحد در ولایت زابل شفاخانه اعمار میکند

ولایت زابل در نقشه افغانستان
ولایت زابل در نقشه افغانستان

کار اعمار یک شفاخانه در شهر قلات مرکز زابل آغاز شده است.

خبرگزاری باختر تحت کنترول طالبان به نقل از میرویس افغان، رئیس صحت عامه طالبان در ولایت زابل می گوید که این شفاخانه در منطقه باباگک با هزینه ۳۰۰ هزار دالر از سوی کمشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) ساخته می شود.

به گفته آقای افغان، کار ساخت این شفاخانه تا ۵ ماه دیگر تکمیل می شود.

گفته می شود که این شفاخانه، بخش های داخله، اطفال، نسایی و ولادی، جراحی و عاجل را دارا خواهد بود.

پیس از این ، سازمان صحی جهان ماه قبل گفته بود که سال ۲۰۲۴ سال پر چالش در عرصه صحی برای افغانستان خواهد بود، زیرا به گفته این سازمان، سیستم صحی افغانستان به دلیل سرمایه گذاری اندک و بحران مالی در همه زمینه ها تضعیف شده است.

سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل خبر بازداشت سه زن را رد کرد

خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل
خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل

قوماندانی امنیه کابل تحت کنترول طالبان ، بازداشت سه خواهر و یک برادر در دشت برچی کابل را، رد کرد.

این سه خواهر فعال حقوق زن هستند.

خالد زدران سخنگوی این قوماندانی عصر روز جمعه ( ۲۹ مارچ) در شبکه اجتماعی ایکس تویتر سابق نوشت که بازداشت آنها یک شایعه از سوی رسانه ها بوده است.

خالد زدران همچنان گفت که هر کسی مدعی چنین رویداد است، باید هر چه سریعتر به اداره امنیتی مربوطه اطلاع دهد.

رسانه ها گزارش داده بودند که نیروهای امنیتی طالبان حوالی ساعت شش عصر روز چهارشنبه، هشتم حمل، به خانه آنها در دشت برچی حمله کردند و سه خواهر آزاده رضایی، ۲۵ساله، نادیه رضایی، ۱۷ ساله، الهه رضایی۱۴ ساله را همراه با برادر شان یحیی رضایی، ۲۲ ساله بازداشت کردند.

پیش از این، طالبان تمنا رضایی، خواهر دیگر این سه فعال حقوق زن را نیز بازداشت کرده بودند که پس از ۲۹ روز از بند طالبان آزاد شد.

هیدر بار: طالبان باید پاسخگو قرار داده شوند تا از خشونت در برابر زنان دست بردارند

هیدر بار
هیدر بار

دیده بان حقوق بشر ( هیومن رایتس واچ) می گوید که اگر طالبان پاسخگو قرار داده نشوند، با برنامه ها و اهداف سختگیرانه خود در برابر مردم افغانستان، به پیش می روند.

هیدر بار معاون بخش زنان این سازمان به روز جمعه ( ۲۹ مارچ) به رادیو آزادی گفت که طالبان تا دو سال پیش جراأت این را نداشتند که حکم سنگسار را در برابر زنان صادر کنند. او افزود:

«آنها از آغاز رفتار بد داشتند و با گذشت زمان بدتر و بدتر شد. طالبان دیدند که جامعه بین المللی در برابر شان اِیستاد نشده و مخالفت نکردند.آنها آزادانه به پیش رفتند و مقاصد سختگیرانه خود را تطبیق کردند. »

آنها سیاست های سختگیرانه خود را یکی به دنبال دیگر عملی کردند و به این نقطه رسیدند.

پیش از این، ملا هبت الله آخندزاده در پیام صوتی اخیر گفت که حدود شرعی بر زنانی که به دلیل داشتن روابط نامشروع مجرم شناخته شوند با سنگسار و شلاق در محضرعام اجرا خواهدشد. این اظهارات واکنش تند برخی فعالان حقوق بشر و سیاستمداران افغان را به دنبال داشت.

سه زن معترض ویک مرد در کابل توسط طالبان بازداشت شده اند

تصویر آرشیف: طالبان در کابل
تصویر آرشیف: طالبان در کابل

گزارش شده است که طالبان سه تن از زنان معترض و برادر شان را در منطقه دشت برچی کابل بازداشت کرده اند.

تمنا رضایی خواهر این افراد به رادیو آزادی گفت که خواهرانش عضو جنبش عدالت‌ خواهی زنان استند و به روزچهارشنبه ۲۷ مارچ از خانه شان از سوی حکومت طالبان بازداشت شدند.

به گفته خانم رضایی، از سرنوشت خواهرانش به نام‌های آزاده، نادیه و الهه رضایی و برادرش یحیی رضایی هیچ خبری نیست.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان در کابل شام امروز در شبکه ایکس، توییتر سابق نوشت که پس از تحقیقات دریافته اند که هیچ نهادی کسی را در روز های اخیر در دشت برچی بازداشت نکرده است.

پس از قدرت‌گیری مجدد حکومت طالبان در افغانستان، آنان تعدادی از فعالان رسانه‌ای و زنان معترض را بازداشت کرده اند که پس از مدتی برخی‌شان را آزاد کرده‌اند، اما تعدادی از آن‌ها هنوز در زندان طالبان به سر می‌برند.

طالبان همایون افغان را پس از توقیف موقت آزاد کردند

همایون افغان یوتیوبر ( تصویر ازصفحه رسمی همایون افغان)
همایون افغان یوتیوبر ( تصویر ازصفحه رسمی همایون افغان)

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان از آزاد شدن همایون افغان، از یوتیوبران معروف کشور خبر داده است.

این اتحادیه در صفحه فیس بوک خود امروز به نقل از خالد ځدران، سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان در کابل نوشت: «موضوع همایون افغان حل شد و حالا در دفتر خود است»

اندکی پیش از این خالد ځدران در شبکه ایکس، توییتر سابق امروز نوشت که افغان به دلیل شکایت خانواده یک زن کهن سال برای وضاحت به حوزه امنیتی احضار شده است.

به گفته ځدران، خانواده زن شکایت کرده است که مصاحبه افغان با او بدون اجازه آن ها پخش شده است.

او افغان را ژورنالیست توانا توصیف کرده و افزوده است که کوشش می کنند موضوع زود حل شود.

این پس از آن است که گزارش شد که همایون افغان و چهار همکارش به روز پنجشنبه ۲۸ مارچ در کابل از سوی حکومت طالبان بازداشت شدند.

پیش از این نیز شماری از روزنامه نگاران و توتیوبران بشمول اجمل حقیقی توسط طالبان بازداشت شده بودند.

متیو میلر: ما به فشار ها بر طالبان ادامه می دهیم تا افغانستان به پایگاه تروریستان مبدل نشود

 متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

وزارت خارجه امریکا می گوید که متعهد است تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هیچگاه برای اجرای حملات تروریستی استفاده نمی شود.

متیو میلر سخنگوی این وزارت، دیروز (۲۸ مارچ) در یک نشست خبری گفت که به فشار ها بر طالبان ادامه می دهند تا به تعهدات شان با جامعه بین المللی در مورد مبارزه با تروریزم عمل کنند.

به گفتۀ میلر، ایالات متحده برای طالبان واضح ساخته که مسئولیت آنهاست تا اطمینان حاصل کنند که به هیچ تروریست به شمول القاعده، شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش و سایر گروه های تروریستی، پناهگاه امن در افغانستان داده نمی شود.

تا اکنون مقام های حکومت طالبان در این مورد چیزی نگفته اند اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در جریان همین هفته گفت که تهدید های داعش در افغانستان سرکوب شده و به گفته اش برای هیچ گروهی اجازه حمله از خاک افغانستان به کشور دیگری داده نمی شود.

گروه داعش مسئولیت دو حمله مرگبار در ولایت کندهار در جنوب افغانستان و مسکو پایتخت روسیه را در کمتر از ده روز گذشته پذیرفته است.

خالد ځدران: همایون افغان برای بازجویی به حوزهٔ امنیتی احضار شده است

قوماندانی امنیه حکومت طالبان در کابل گفته است که همایون افغان، از یوتیوبران معروف برای بازجویی به حوزه امنیتی «احضار» شده است.

خالد ځدران، سخنگوی این فرماندهی در شبکه ایکس، توییتر سابق امروز نوشت که افغان به دلیل شکایت خانواده یک زن کهن سال برای وضاحت به حوزه حاضر شده است.

به گفته ځدران، خانواده زن شکایت کرده است که مصاحبه افغان با او بدون اجازه آن ها پخش شده است.

او افغان را ژورنالیست توانا توصیف کرده و افزوده است که کوشش می کنند موضوع زود حل شود.

این جریان پس از آن اتفاق افتاده است که گزارش شد همایون افغان و چهار همکارش به روز پنجشنبه ۲۸ مارچ در کابل از سوی حکومت طالبان بازداشت شدند.

پیش از این نیز شماری از روزنامه نگاران و توتیوبران بشمول اجمل حقیقی نیز توسط طالبان بازداشت شده بودند.

قضیهٔ آزار خانوادهٔ یک دختر ۱۷ ساله در غور منجر به فراخوانی طالبان مظنون شد

ولایت غور در نقشه افغانستان
ولایت غور در نقشه افغانستان

مقام های طالبان در ولایت غور می گویند که مسوولان ولسوالی پسابند این ولایت را به هدف بازجویی در پیوند به قضیه یک دختر به مرکز فیروزکوه خواسته اند.

مولوی عبدالحی زعیم رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت غور در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی می گوید پس از نشر ویدیوی در رسانه ها که در آن مسولان ولسوالی پسابند برای گرفتن یک خانم از خانه پدرش رفته بودند و برخورد نامناسب باخانواده آن خانم صورت گرفته بود مسولان آن ولسوالی به مرکز شهر فراخوانده شده اند.

آقای زعیم می گوید که این دختر به دلیل نرفتن به خانه شوهرش و پس از درخواست های مکرر موسیفدان منطقه، مسوولان ولسوالی دست به این اقدام زده اند.

روزگذشته یک منبع از ولسوالی پسابند ولایت غور ویدیویی را به رادیو آزادی فرستاد و ادعا کرد که مسولان طالبان بشمول ولسوال، قوماندان امنیه،آمر استخبارات و برخی افراد دیگر طالبان روز شنبه همین هفته برای گرفتن دختر۱۷ ساله از خانه پدرش در قریه نورک این ولسوالی به هدف ازدواج با یک سرباز شان بنام شاولی وارد یک خانه شده اند و دختر را با خود بردند و خانواده اش را لت کوب کرده اند.

در ویدیو ارسالی نیز دیده می شود که طالبان هنگام بردن دختر مادر و برادرش را لت کوب می کنند.

منبع از میان طالبان در ولسوالی پسابند نیز این موضوع را به رادیو آزادی تاید کرد و گفت که در درگیری فزیکی میان خانواده دختر و افراد طالبان خیرالله خیرخواه ولسوال پسابند نیز از ناحیه سر زخمی شده است.

دریک سال گذشته حدود۱۲۰۰ افغان در راه مهاجرت هلاک شده اند

مهاجرین از راه های دشوار گذر و با تقبل مشکلات فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکایی برسانند
مهاجرین از راه های دشوار گذر و با تقبل مشکلات فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکایی برسانند

سازمان بین المللی مهاجرت می گوید که حدود ۱۲۰۰ شهروند افغانستان در راه مهاجرت سال گذشته جان باخته اند.

این سازمان در گزارشی گفته است که بیش از ۶۳ هزار مهاجر طی یک دهۀ اخیر در سراسر جهان در مسیر مهاجرت جان باخته اند و یا ناپدید شده اند.

به گفتۀ این اداره ، بسیاری این افراد شهروندان کشورهایی درگیر جنگ بودند.

در این گزارش که به روز سه شنبه منتشر شد آمده است که ۱۱۸۱ مهاجر افغان در مسیرهایی مهاجرت در سال ۲۰۲۳ جان داده اند که بیشترین رقم در یک سال در یک دهۀ گذشته است.

در ۳۳ ولایت بارنده گی و در برخی نقاط سرازیر شدن سیلاب ها پیش بینی شده است

تخریبات ناشی از سیلاب در یکی از مناطق شمال افغانستان
تخریبات ناشی از سیلاب در یکی از مناطق شمال افغانستان

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان از احتمال بارندگی همراه با سیلاب در ۳۳ ولایت افغانستان خبر می دهد.

این ریاست در اطلاعیه ای به روز پنجشنبه گفت که ولایتهای بدخشان، تخار، قندوز، بلخ، جوزجان، سمنگان، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پکتیا، پکتیکا ، خوست، لوگر، کابل، کاپیسا، پروان، میدان وردک، بامیان، غزنی، زابل، دایکندی، قندهار، ارزگان، غور، سرپل، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه و هلمند به روز های جمعه و شنبه گواه بارش برف و باران خواهند بود.

میزان برف باری در مناطق مختلف بین ۱۵ تا ۴۵ سانتی متر و میزان بارش باران بین ۱۵ تا ۴۵ میلی متر پیشبینی شده است.

ریاست هواشناسی گفته که احتمال وزش باد شدید و رعد وبرق در این ولایتها نیز وجود دارد.

این در حالی است که بر اساس گزارش ها بارندگی و سیلاب های اخیر در شماری از ولایت ها تلفات جانی و خسارت مالی به دنبال داشته است.

منابع محلی در ولایتهای فاریاب و سرپل به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفتند که جاری شدن سیلاب در این ولایتها خانه های مسکونی و کشتزارها را تخریب کرده و مواشی را از بین برده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG