لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

صد روز، صد مژده؛ پروژه‌های آبرسانی و برق رسانی در ۵ ولایت گشایش یافت


آغاز برنامه صد روز صد مژده، هفته آب و برق در افغانستان
آغاز برنامه صد روز صد مژده، هفته آب و برق در افغانستان

یک هفته دیگر از "برنامه صد روز، صد مژده" و "هفته آب و برق" حکومت افغانستان.

این بار قراردادهای ساخت ۴۲ بند بزرگ و متوسط با حضور محمداشرف غنی، رئیس جمهوری امضا شد.

افزون بر این بند‌ها پروژه‌های دیگر آب رسانی و برق رسانی نیز گشایش یافتند.

این پروژه‌ها در راستای بهبود مدیریت آب، آبیاری زمین‌های کشاورزی و اشتغال روی دست گرفته شده است.

آقای غنی در این مراسم گفت: "جای بی‌نهایت مسرت است که امروز کانال ارچی ولایت تخار و کانال شهروان ولایت کندز، پروژه آب‌رسانی ولایت فراه، پروژه آب‌رسانی شهر خوست، نصب ترانسفارمر پنجم سب استیشن ننگرهار و ۱۲۲ شبکه آب‌رسانی در ۲۱ ولایت آماده بهره‌برداری می‌شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

آقای غنی ارزش کانال‌های تخار و کندز را بسیار زیاد خواند، چرا که به گفته او، ولایت‌های کندز، بغلان، بدخشان و تخار از ولایات مهم تولید کننده گندم به دلیل کمبود بارندگی با کمبود آب روبه‌رو هستند، اما با ساخت این کانال‌ها مشکلات این ولایت‌ها حل خواهد شد.

خان‌محمد تکل، رئیس عمومی اداره تنظیم آب در این نشست گفت که ارزش مجموعی این پروژه‌ها ۵۶ میلیارد و ۳۸۲ میلیون افغانی است: "این بندها که برای مدیریت آب، آبیاری زمین‌های کشاورزی، تولید برق، کنترل سیلاب‌های فصلی و ایجاد شغل برای مردم ساخته شده‌اند. در ۲۱ ولایت واقع شده‌اند که ۱۲۰۳ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده و ۵ میلیارد متر مکعب آب را در یک سال تنظیم می‌کند. ۳۰۳ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند. ظرفیت تولید ۶۵ میگاوات برق را دارد و زمینه کار برای صدها هزار تن فراهم می‌کند."

برنامه صد روز صد مژده در افغانستان، هفته آب و برق
برنامه صد روز صد مژده در افغانستان، هفته آب و برق

همچنین انوارالحق احدی، وزیر زراعت و مالداری گفت با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، فرآورده‌های کشاورزی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و همچنین از هدر رفتن ۲۰ تا ۳۰ درصد آب جلوگیری خواهد شد.

XS
SM
MD
LG