لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

دی نیشنل: پاکستان ممکن است از این به‌بعد هم از طالبان حمایت کند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • دی نیشنل

دی نیشنل روزنامه چاپ امارات متحد عرب در شماره اخیر خود نوشته است پاکستان ممکن است از این به‌بعد هم از طالبان حمایت کند، اما نه به اندازه قبل.

در این مطلب می‌خوانیم که اعلان جو بایدن رئیس جمهور امریکا در مورد خروج نیرو های این کشور از افغانستان برای بسیاری‌ها ناگهانی بود.

روزنامه به شباهت‌ها بین حضور قوای شوروی سابق و امریکا در افغانستان هم اشاره می‌کند.

بنظر نویسنده مطلب، حضور نیروهای امریکا و شوری سابق در افغانستان تفاوت دارد. اول اینکه دوره حضور قوای امریکا در این کشور دو برابر زمان قوای شوروی در آن بود.

دیگر این‌که شوری در زمان کوتاه بعد از خروج از افغانستان از کمک به حکومت طرفدار خود در افغانستان دست کشید، اما امریکا می‌خواهد که بازهم در افغانستان دخیل بماند.

نویسنده در ادامه از نقش پاکستان یاد کرده می‌نویسد، پاکستان تا زمان خروج قوای شوروی وقت، از افغانستان در فکر دفاع از خود بود و سعی می‌کرد که قوای شوروی را در خاک افغانستان مشغول نگهدارد، اما وقتی که شوروی وقت از افغانستان خارج شد، نظر آن تغییر کرد.

بعد از سقوط نظام شوروی امریکا به افغانستان پشت کرد و این کشور به پاکستان ماند.

اما روزنامه دی‌نیشنل به شرایط کنونی و آنوقت افغانستان اشاره کرده می‌نویسد پاکستان امروز مانند آ‌ن‌وقت یعنی سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱ آزادی و دست باز در افغانستان ندارد. از سوی دیگر به نوشته روزنامه اردوی پاکستان با گروه‌های افراطی در داخل این کشور هم دست به‌گریبان است.

به باور روزنامه طالبان هم امروز تغییر کرده و با قدرتهای منطقه‌ای مانند روسیه و ایران نزدیک شده اند و به گمان اغلب به همین دلیل پاکستان با حکومت‌های افغانستان و ترکیه یکجا شده و به وضاحت از طالبان می‌خواهد برای ختم جنگ به میز مذاکره حاضر شوند.

روزنامه این را یک انکشاف مثبت نامیده، ولی کمک پاکستان به پروسه صلح افغانستان را با رقابت‌های پاکستان و هند در افغانستان مرتبط می‌داند که می‌تواند قابل تغییر باشد.

در پایان این مطلب می‌خوانیم به میلیون‌ها افغان، پسر و دختر که زمینه رفتن به مکاتب و پوهنتون‌ها مساعد شده، تعیین سرنوشت آنها توسط دیگران یک فاجعه حساب می‌شود.

  • دی هیل

روزنامه دی هیل چاپ امریکا در شماره اخیر خود به پاسخ‌های مقامات امریکایی به اعضای کانگرس در رابطه با افغانستان اشاره نموده است.

به باور این روزنامه تصمیم خروج قوای امریکااز افغانستان تا ۱۱ ماه سپتمبر سوالهای جدی را در رابطه باافزایش تهدیدهای تروریستی در افغانستان و کشور همسایه آن پاکستان و کاهش توانایی امریکا در مبارزه علیه تروریزم در منطقه طرح کرده است. و به نوشته روزنامه این احتمال هم وجود دارد که تهدید حملات علیه امریکا هم بیشتر شد.

روزنامه می‌افزاید پاسخ‌های هفته گذشته مقامات امریکایی به اعضای کانگرس درست نبود مخصوصا در رابطه با اینکه قوای امریکا با در نظرداشت مهلت از افغانستان خارج می‌شوند، نه شرایط موجود در افغانستان.

XS
SM
MD
LG