لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

سیلاب‌ها در هرات و غور ۳۴ کشته برجا گذاشت


آرشیف، تخریب یک منزل در اثر سیلاب در ولایت هرات
آرشیف، تخریب یک منزل در اثر سیلاب در ولایت هرات

در نتیجه باران‌های شدید اخیر و سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایات هرات و غور حداقل ۳۴ تن کشته، صد‌ها خانه تخریب و صدها راس مواشی نیز از بین رفته اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات شام گذشته به رادیو آزادی گفت، بیشترین آسیب‌ به ولسوالی‌های ادرسکن، اوبه و شنیدند این ولایت وارد شده است: "متأسفانه شمار مجموعی قربانیان سیلاب‌ها در ۲۴ ساعت گذشته در ولایت هرات به ۲۴ تن رسیده. در حالیکه پیش‌بینی می‌شود در ۲۴ ساعت آینده باران همچنان ادامه داشته باشد، ما تدابیر خود را برای جلوگیری از وارد شدن تلفات و خسارات بیشتر به مردم و همچنین کمک به افراد متضرر رویدست داریم."

به گفتۀ آقای فرهاد، قربانیان سیلاب‌های اخیر زنان، کودکان و بزرگسالان را شامل می‌شود.

این در حالیست که مقام‌های محلی غور نیز می‌گویند که در نتیجه باران و سیلاب‌های شدید در شماری از مناطق این ولایت به شمول ولسوالی‌های ساغر و شهرک، ده تن کشته شده اند.

عبدالظاهر فیض‌زاده والی غور
عبدالظاهر فیض‌زاده والی غور

عبدالظاهر فيض‌زاده والی غور روز گذشته در پیام ارسالی به رسانه‌ها گفت: "بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که ۱۶۳ منزل تخریب شده، ۹۱۰ تن بی‌جا شده‌اند که در هوای سرد بسر می‌برند. ده شهید داریم که از جمله شش تن آنها کودکان اند و ۶۵۰ باغ و زمین کاملاً تخریب شده است."

والی غور همچنان گفته که در نتیجۀ این سیلاب‌ها صدها راس مواشی نیز از بین رفته اند.

عبدالظاهر فيض‌زاده والی غور خواستار مساعدت‌های عاجل مواد اولیه از جمله مواد غذایی برای قربانیان سیلاب‌ها در این ولایت شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان نیز می‌گوید در چند روز گذشته ۱۲ ولایت افغانستان شاهد باران‌های شدید بوده و به اساس گزارش‌های ابتدایی در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب‌ها کشته شدن، ۱۶ تن نیز تأیید شده است.

آرشیف، سیلاب در ولایت هرات
آرشیف، سیلاب در ولایت هرات

محمد قاسم حیدری، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث شام گذشته به رادیو آزادی گفت: "وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث آمادگی برای پاسخدهی در تمام افغانستان را دارد. در هرات روند پاسخدهی و سروی ما آغاز شده، تثبیت ۱۲ شهید در هرات تکمیل شده و کمک رسانی به خانواده‌های شهدا از امروز آغاز شده و کسانیکه خانه های‌شان را از دست داده اند، به جا‌های مصون انتقال شده اند."

به گفته آقای حیدری، این وزارت تلاش می‌کند تا سروی ادامه داشته و آمار دقیق تلفات و رقم خسارات تثبیت شود.

معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث همچنان گفته، در برخی ولایات تعدادی نیز در اثر سیلاب‌ها مفقود شده اند و تا هنوز معلوم نیست آیا آنها از ساحه بی‌جا شده و یا کشته شده اند.

این در حالیست که به اساس معلومات اداره هواشناسی افغانستان در ۲۴ ساعت آینده، باران‌های شدید و احتمال سرازیر شدن سیلاب‌ها در ۲۴ ولایت افغانستان پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG