لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

ارگ: هدف سفر لوی درستیزان پاکستان و بریتانیا فراهم‌سازی سهولت در پروسه صلح است


دیدار رئیس جمهور غنی با لوی درستیزان اردوی بریتانیا و پاکستان
دیدار رئیس جمهور غنی با لوی درستیزان اردوی بریتانیا و پاکستان

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، هدف سفر مقام‌های ارشد نظامی پاکستان و بریتانیا فراهم‌آوری سهولت در پروسه صلح افغانستان است.

قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان و سرنیکولاس پاتریک کارتر لوی درستیز نیروهای مسلح بریتانیا دیروز دوشنبه (۱۰ می) در ارگ ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، ملاقات کردند.

محمد امیری معاون سخنگوی رئیس جمهور دیشب به رادیو آزادی گفت، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، فصل جدید در روابط خارجی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان گشوده و پاکستان جز این دیگر چارهٔ ندارد که بربنیاد اصل احترام متقابل و همسایه‌داری خوب در کنار افغانستان زندگی کند.

او درباره گفتگوهای مقام‌های ارشد نظامی با رئیس جمهور اشرف غنی گفت: "موضوعاتی چون روابط افغانستان و پاکستان، نقش و تاثیرگذاری پاکستان بالای طالبان و پروسهٔ صلح و همچنان ختم خشونت‌ها در افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت."

رئیس جمهور غنی پیش از این گفته بود، اکنون که جهانیان نیروهای‌شان را از افغانستان بیرون می‌کنند، پاکستان باید راه خود را انتخاب کند که آیا افغانستان امن و با ثبات در قلب آسیا می‌خواهد و یا به نقش‌اش در ایجاد بی‌نظمی در این کشور دوام می‌دهد.

در اعلامیه دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان از جنرال باجوه نقل کرده که در این دیدار به رئیس جمهور اشرف غنی گفته که اسلام‌آباد همیشه از پروسهٔ صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کرده که منافع همهٔ جوانب در آن حفظ شود.

لوی درستیز اردوی پاکستان در این دیدار همچنان گفته که افغانستان با ثبات به نفع همهٔ منطقه به ویژه برای پاکستان است.

گروه طالبان آتش‎‌بس سه روزه اعلان کرد

عبدالله عبدالله: آتش‌بس موقت راه حل اساسی و دایمی نیست

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، پاکستان که در کاهش اختلاف‌ها میان حکومت و طالبان عامل عمده به حساب می‌رود، به تازگی‌ها طالبان را ترغیب کرده که به آتش‌بس تن در دهند.

این را طالبان و دپلومات‌های که نخواستند از آن‌ها نام گرفته شود، به رویترز گفته اند.

این منابع همچنان گفتند که طالبان به تعویق خروج نیروهای امریکایی و بین‌المللی از افغانستان توافق کنند و در کنفرانس صلح ترکیه اشتراک کنند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان

بر اساس توافق دوحه میان طالبان و امریکا نیروهای خارجی باید تا اول ماه می افغانستان را ترک می‌کردند که نکردند.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که همه نیروهای این کشور افغانستان را تا یازدهم ماه سپتمبر ترک می‌کنند. این موضوع گفته می‌شود که خشم طالبان را بر انگیخته است.

XS
SM
MD
LG