لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

وزارت دفاع: موج اول حمله‌های طالبان عقب زده شد؛ میلر: خشونت‌ها افزایش می‌یابد


آرشیف٬ نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف٬ نیروهای امنیتی افغانستان

مقام‌های امنیتی و دفاعی افغانستان می‌گویند، نیروهای افغان برای مبارزه با افزایش حمله‌های احتمالی طالبان هر گونه آماده گی دارند.

با آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، میدان‌های جنگ در این کشور داغ‌تر از گذشته شده و دولت، طالبان را عامل اصلی خشونت‌ها می‌داند.

با آن که طالبان، جنگ‌شان را دفاعی عنوان می‌کنند، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، پس از آتش‌بس سه روزۀ عید، طالبان بر ۲۰ ولایت حمله کرده‌اند.

مقام‌های افغان می‌گویند، موج نخست این حمله‌ها را عقب زده اند اما اگر به گفتۀ آن‌ها، طالبان به حمله‌های‌شان ادامه دهند، به آن پاسخ جدی خواهند داد.

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیشب (۲۷ ثور) به رادیو آزادی گفت، در ۲۴ ساعت گذشته حمله‌های این گروه در چندین ولایت عقب زده شده.

روح‌الله احمدزی٬ سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی٬ سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

احمدزی می‌گوید: "هشدار نیروهای امنیتی و دفاع افغانستان به طالبان همین است که به هر اندازه به جنگ و خشونت ادامه بدهد و آن را شدت می‌بخشد، به همان اندازه زمینه کشته شدن خود و همقطارانش را مساعد می‌سازد."

گروه طالبان در ماه رمضان حمله‌هایش را شدت بخشید و در نتیجه ولسوالی‌های نرخ میدان وردک و برکه ولایت بغلان به دست این گروه سقوط کرد.

حمله‌های طالبان همچنان در هلمند، لوگر، کندز، کندهار، تخار، غزنی، لغمان و چند ولایت دیگر نیز ادامه یافت.

سکات میلر قوماندان عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان، در گفتگو با بی‌بی‌سی تخمین می‌کند که شاید طالبان خشونت‌های‌شان را شدت بخشند.

میلر گفت: "به باور من، طالبان به کاهش خشونت ادامه خواهند داد زیرا خواست تمامی افغان‌هاست. اما تخمین طوری است که در این نزدیکی‌ها، خشونت‌های آن‌ها افزایش می‌یابد. همینطور فکر می‌کنم و دیده هم می‌شود که طالبان فشارها را بر مرکزهای ولایت‌ها افزایش داده اند. نیروهای امنیتی افغانستان توانایی دارند و باید این ظرفیت را حفظ کنند."

سکات میلر٬ قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
سکات میلر٬ قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان

از جانب دیگر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان ظاهراً ترجیح می‌دهد که نیروهای بین‌المللی چند سال دیگر هم در افغانستان بمانند.

او در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفته، هنگامی که نیروهای هوایی افغانستان تمامی ظرفیت‌ها را داشته باشند، ممکن می‌شود که تمامی مسوولیت‌ها را به صورت کامل بپذیرند.

اما پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی گفته بود، در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تصمیم استراتیژیک گرفته شده و او مخالفت نمی‌کند.

شماری از مقام‌های افغان به شمول رئیس جمهور، بارها به طالبان گفته اند تا راه صلح را در پیش گیرند زیرا به گفتۀ آن‌ها، ادامه جنگ نه به نفع افغانستان است و نه هم نفع این گروه.

XS
SM
MD
LG