لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

ینس ستولتنبرگ: ناتو متعهد به مشارکت پایدار با افغانستان است


آرشیف، نیروهای ویژه افغانستان
آرشیف، نیروهای ویژه افغانستان

سرمنشی ناتو در مدت کمتر از یک هفته برای بار دوم گفت که این پیمان به کمک دوام‌دار با افغانستان متعهد است.

ینس ستولتنبرگ بعد از ملاقات با انتونیو کاستا صدراعظم پرتگال در نشست خبری مشترک گفت که در کنار مسایل دیگر دربارۀ افغانستان هم گفتگو داشتند.

ستولتنبرگ افزود: "ما دربارۀ افغانستان هم بحث و گفتگو داشتیم. دربارۀ کشوری که نیروهای ما با همآهنگی از آنجا خارج می‌شوند. درعین وقت، ناتو به مشارکت پایدار ما با افغانستان متعهد است. این مشارکت شامل آموزش و تمویل دوام‌دار نیروهای افغان و حمایت از همۀ تلاش‌ها برای دستیابی به صلح پایدار."

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو

پیمان ناتو در اجلاس سران سه سال قبل در بروکسل متعهد شد که سالانه ۵ میلیارد دالر به نیروهای افغان کمک می‌کند و این کمک تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

وزارت مالیۀ افغانستان می‌گوید که یک بخش این کمک برای معاش‌های نظامیان پرداخته و یک بخش دیگر برای تهیه اسلحه و تجهیزات مصرف می‌شود.

اما سرمنشی ناتو چهار روز پیش هنگام نشست خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه در پاریس از یک پلان کمک دراز مدت با نیروهای افغان سخن گفت و افزود که این کمک سه بخش را شامل خواهد شد.

  • اول مشوره‌دهی به نیروهای افغان و بلند بردن ظرفیت‌ها و تمویل پایدار.
  • دوم توجه خاص به آموزش نیروهای امنیتی افغانستان و آموزش آن‌ها در خارج
  • سوم ارایه خدمات به شمول فعالیت میدان هوایی کابل.

سرمنشی ناتو گفت که کار روی تهیه یک پلان برای فراهم‌آوری این بودجه جریان دارد.

ازسوی دیگر جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود (۲۶ می) در واشنگتن گفت که همکاری امریکا با نیروهای افغان ادامه خواهد یافت ولی به شکل جدید.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

امریکا و ناتو درحالی متعهد ادامه کمک به نیروهای افغان می‌شوند که سربازان آن‌ها در حال خارج شدن از افغانستان اند و روزنامۀ نیویارک تایمز به نقل از شماری نظامیان امریکایی گزارش داد که نیروهای بین‌المللی امکان دارد تا نیمۀ ماه جولایی یعنی دو ماه پیشتر از معیاد تعیین شده افغانستان را ترک کنند.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا ماه گذشته گفت که خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا یازدهم سپتمبر تکمیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG