لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

واشنگتن اگزامینر: چین می‌خواهد پروژه یک کمربند یک راه را به افغانستان هم گسترش بدهد


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

روزنامه واشنگتن اگزامینر در شماره اخیر خود در مورد افزایش تمایل چین به افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است.

به نوشته روزنامه در حالی که پیمان ناتو به خروج قوایش از افغانستان مصروف است چین می‌خواهد پروژه یک کمربند و یک راه را به افغانستان هم گسترش بدهد.

واشنگتن اگزامینر می‌افزاید، یک مقام آسیا پاسیفیک برایش گفته، چین به این خاطر می‌خواهد پروژه یک کمربند و یک راه را به افغانستان هم توسعه بدهد که این کشور منابع سرشار طبیعی دارد که به چین ارسال شود، اما در مورد ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان نگران است.

روزنامه در اشاره به ملاقات اخیر وزرای خارجه افغانستان، چین و پاکستان می‌نویسد که وانگ‌يی وزیر خارجه چین بر امضای یک پلان اقتصادی تاکید نموده و گفته است که این سه کشور باید در بین خود سطح همکاری در پروژه یک کمربند یک راه را گسترش بدهند.

کشورهای غربی این پلان چین را یک طرح غارتگری اقتصادی از سوی چین می‌خوانند، اما با خروج قوای امریکا و ناتو از افغانستان راه برای این هدف چین باز می‌شود، هرچند جنگ بین طالبان و حکومت افغانستان و حضور گروه‌های دیگر تروریستی در افغانستان می‌تواند یک حالت دیگری را حکمفرما بسازد.

به نوشته روزنامه این سیاست چین در بسیاری کشورهای جهان مورد انتقاد قرار گرفته و اگر آنرا در افغانستان هم عملی کند به تنقیدهای بیشتر رو به رو خواهد شد و افغانستان بی‌بضاعت را به قرض غرق خواهد کرد.

به نوشته روزنامه افغانستان منابع سرشار طبعی دارد که بعضی از آن‌ها مواد کمیاب در جهان می‌باشند و چین برای تکنالوژی پیشرفته خود به آنها نیاز دارد.

در ادامه مطلب آمده است که چنین باور وجود دارد که پاکستان تلاش‌های امریکا را برای شکست طالبان در افغانستان و ایجاد یک حکومت استوار در این کشور ضعیف ساخته است. اما خروج قوای امریکا و بین‌المللی از افغانستان کشورهای منطقه را از امنیتی که قوای امریکا آورده بودند، محروم می‌سازد.

امروز در پاکستان بسیار ترس وجود دارد. صدراعظم پاکستان عمران خان روز جمعه در یک مصاحبه گفت از زمانی که امریکا تاریخ خروج نظامیانش را از افغانستان اعلان کرده، طالبان چنین احساس می‌کنند که گویا در جنگ برنده شده اند.

واشنگتن اگزامینر می‌نویسد طبق یک خبرنامه اداره‌های دپلوماتیک چین، با بیرون شدن قوای امریکا از افغانستان چین و پاکستان از برگشت طالبان به قدرت سیاسی در افغانستان استقبال خواهند کرد، زیرا به نوشته روزنامه این عمل راه را برای حضور اقتصادی چین در افغانستان باز می‌کند.

نشریه اوکلاهومن چاپ امریکا از قول انستیتوت تقویه اقتصادی زنان نوشته است که می‌گوید آنها از افغانستان خارج نخواهند شد.

این انستیتوت از ۱۵ سال به این‌سو در افغانستان کار می‌کند که تا حال ۵۱۶ زن تجارت پیشه افغان را تعلیم داده و هم اکنون در حدود ۸ هزار کارمند در افغانستان دارد.

در نشریه از قول مقامات این انستیتوت آمده است که می‌گویند کار آنها تکمیل نشده و حتی وقتی که قوای امریکا افغانستان را ترک کند آنها به تعلیم زنان دیگر افغان ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG