لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

بایدن: خروج نظامیان امریکایی از افغانستان به معنای نادیده گرفتن خطر تروریزم نیست


آرشیف٬ شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف٬ شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

رئیس جمهور امریکا بار دیگر بر حمایت خود از خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا گفته که خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای نادیده گرفتن خطر تروریزم در این کشور نیست.

کاخ سفید به نقل از نامه آقای بایدن به کانگرس گفته: "ایالات متحده توانایی و امکاناتی در امر مبارزه با تروریزم در منطقه دارد تا اجازه ندهد که افغانستان بار دیگر به لانه آنان مبدل شود."

رئیس‌جمهور بایدن بار دیگر بر خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان تاکید کرده و گفته هراس‌افگنان در منطقه سرکوب شده‌اند.

او افزوده: "تهدید تروریزم علیه امریکا در ۲۰ سال گذشته از هم پاشیده شده‌است و در حالی که تروریزم در آسیای میانه و آفریقا سرکوب شده،‌ نگهداشتن هزاران سرباز در افغانستان در چنین شرایطی بی‌معنی است".

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا

رئیس جمهور امریکا هدف از اعزام نیروهای امریکایی به افغانستان را کشتن اسامه بن‌لادن رهبر القاعده دانسته و افزوده که این گروه تاحدی زیادی در این کشور سرکوب شده‌است.

در نامه به نقل از رئیس جمهور امریکا، حل منازعه افغانستان از طریق دیپلماتیک مهم خوانده شده و از همه کشورها، به ویژه پاکستان خواستار تلاش بیشتر برای ایجاد ثبات در این کشور شده‌اند.

آقای بایدن همچنین بر حمایت امریکا از نیروهای افغان تأکید کرد و افزود که حدود ۳۰۰ هزار سرباز افغان می‌توانند از مردم و خاک خود محافظت کنند.

رئیس جمهوری امریکا در حالی این موضوع را مطرح کرده است که حدود نیمی از نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شده‌اند و انتظار می‌رود تا ۱۱ سپتمبر همه آن‌ها خارج شوند.

از سوی دیگر، شورای امنیت ملی افغانستان از حمایت امریکا از نیروهای افغان استقبال کرده و گفته که این نیروها در حال حاضر مسوول حفاظت و امنیت کشور هستند.

رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا می‌گوید: "نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در میدان نظامی دیگر به خود متکی شده‌اند و با خروج نیروهای خارجی، کمک‌ها و حمایت آنان ادامه می‌یابد. ما با جهان روابط خوب، احترام متقابل و تعهد کار مشترک داریم و این را ثابت هم کردیم."

رحمت‌الله اندر٬ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله اندر٬ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

پیش از این هم مقام‌های امریکایی درباره حمایت مداوم خود از نیروهای افغان و همچنین در زمینه‌های کمک‌های بشردوستانه، اقتصادی یاد کرده‌اند.

به تازگی یک هیئت امریکایی به ریاست زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آن کشور برای صلح افغانستان در سفری به کابل، در دیدار با مقام‌های افغان درباره موضوع‌های مشابه به ویژه تجهیز و تمویل نیروهای هوایی افغانستان گفت‌وگو کرد.

سفارت امریكا در كابل در اعلامیه‌ای نوشته كه این هیئت در دیدار با مقام‌های افغان، رهبران سیاسی و نمایندگان جامعه مدنی به آنان اطمینان داد كه حمایت امریكا از افغانستان ادامه خواهد یافت.

در این اعلامیه افزون بر تأکید بر راه حل سیاسی جنگ افغانستان، آمده که امریکا از صلحی حمایت می‌کند که دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را حفظ کند.

XS
SM
MD
LG