لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

امریکا: وضعیت اقلیت‌های مذهبی در افغانستان نگران کننده است


آرشیف٬ حمله بر عبادتگاه سیک‌ها در کابل
آرشیف٬ حمله بر عبادتگاه سیک‌ها در کابل

کمیسیون ایالات متحدۀ امریکا برای آزادی مذهبی جهانی٬ وضعیت اقلیت‌های مذهبی افغانستان را در سال ۲۰۲۰ میلادی نگران کننده نگاشته است.

در گزارش سالانه این کمیسیون آمده است که وضعیت آزادی‌های مذهبی در افغانستان در سال پیش میلادی در موجودیت بی ثباتی سیاسی رو به منفی گرایده است.

حمله بر اقلیت‌های مذهبی در افغانستان از نگرانی‌های اساسی کمیسیون ایالات متحدۀ امریکا برای آزادی مذهبی جهانی‌_نهاد دولتی امریکا که هر سال به این موضوع در جهان می‌پردازد.

گزارش تازه این نهاد از ارزیابی‌های آزادی‌های مذهبی در سال ۲۰۲۰ در افغانستان نگاشته است٬ پس از آن که امضای توافقنامۀ دوحه میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان و نیز آغاز گفتگوهای صلح بین‌الافغانی نتیجۀ مطلوبی در بهبود امنیت در پی نداشته اند، افزایش حمله‌ها بر اقلیت‌های مذهبی نه تنها ثبات افغانستان را تهدید کرده بل تلفات زیادی بر اقلیت‌های مذهبی به ویژه سیکان وارد کرده است.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

فریدریک دَوی - یکی از کمیشنران کمیسیون ایالات متحدهٔ امریکا برای آزادی‌های مذهبی جهانی می‌گوید: "هرچند حکومت افغانستان تلاش کرده است که امنیت را بهتر سازد اما جوامع این اقلیت‌های مذهبی در خطر باقی ماندند. راه‌های زیادی وجود دارد که حکومت امریکا از افغانستان بخواهد که به شهروندانش حق بشری آزادی مذهبی و عقیده را تأمین کند."

این گزارش که ناوقت پنجشنبه شب نشر شد٬ طالبان و گروه داعش ولایت خراسان را مسوول حمله‌ها بر اقلیت‌های مذهبی می داند. طالبان پیش از این هدف قراردادن اقلیت‌های مذهبی را همواره رد کرده‌اند.

گزارش طالبان را متهم کرده است که در بخش‌های زیر ادارۀ شان به آزادی‌های مذهبی پابند نیستند و بر اساس تفسیر سختی که از قوانین اسلامی دارند گاه گاهی اقلیت‌های مذهبی را به علت عقاید شان مجازات هم می‌کنند. این گزارش مثال‌هایی از این گونه مجازات ارائه نکرده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در واکنش به داشته‌های این گزارش به پیام رادیو آزادی پاسخ نداد اما این گروه پیش از این بارها گفته است که اقلیت‌های مذهبی را هدف قرار نمی‌دهند.

زخمی حمله بر یک مکتب دختران در غرب کابل
زخمی حمله بر یک مکتب دختران در غرب کابل

حمله بر عبادتگاه سیکان در کابل در ماه مارچ ۲۰۲۰ که در آن ۲۵ سیک کشته شدند. حمله گروه داعش بر مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری پارسال که ۳۲ کشته برجا گذاشت. حمله بر شفاخانه صد بستر ملی در ماه می ۲۰۲۰ که کم و بیش جان ۲۰ تن را گرفت و حمله بر مرکز آموزشی دانش کوثر در دشت برچی از مثال‌های برجستۀ حمله بر اقلیت‌های مذهبی اند که در این گزارش گنجانیده شده‌اند.

در اخیر گزارش این نهاد به حکومت ایالات متحدۀ امریکا توصیه کرده است که افغانستان را به عنوان کشوری که نقض آزادی‌های مذهبی را تحمل می‌کند در فهرست ویژۀ نظارت وزارت خارجۀ امریکا بگذارد.

این نهاد هم‌چنان خواسته است که طالبان را به علت دخیل بودن‌شان در نقض آزادی‌های مذهبی به عنوان "نهادمورد توجه خاص" در فهرست بگذارد.

از سویی هم حکومت افغانستان تأمین حقوق اقلیت‌های مذهبی را بربنیاد قانون اساسی از مسوولیت‌های خود می‌داند و می‌گوید مسوولیت تمامی این گونه حمله‌ها بر دوش طالبان است.

دواخان مینه پال رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت: "مسوولیت جنایاتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان شده است به ویژه هدف قرار گرفتن اقلیت‌های مذهبی به طالبان و گروه‌هایی بر می‌گردد که طالبان به آنان زمینه‌ها را فراهم کرده‌اند."

دوا خان مینه‌پال٬ رییس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان
دوا خان مینه‌پال٬ رییس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان

این گزارش هم‌چنان تأکید کرده است که بحث روی چگونگی پذیرش آزادی‌های مذهبی باید از موضوعات برجستۀ گفتگوهای جاری صلح باشد.

این در حالیست که به دنبال افزایش حمله‌ها بر اقلیت‌های مذهبی به شمول سیک‌ها و شیعه‌های افغانستان شماری از خانواده‌های سیک‌ها افغانستان را ترک کردند و به کشورهای هندوستان و کانادا پناه‌جو شدند.

هرچند بخشی از آنان در اوایل ماه ثور امسال دوباره به افغانستان برگشتند و از سوی رئیس جمهور و مقام‌‎های دیگر حکومتی استقبال شدند.

در آخرین مورد هم به دنبال حمله بر مکتب سیدالشهدا در دشت برچی کابل که به گفتۀ دفتر سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری کم و بیش صد دانش آموز کشته شدند، هزاره‌ها افغانستان کارزار توییتری و اعتراضی را زیر نام "کشتن هزاره‌ها را متوقف کنید." به راه‌اندختند که واکنش‌های نهادهای دیپلوماتیک جهانی را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG